'AFM moet spaarzaam zijn met schandpaal'
De Autoriteit Financiële Markten moet spaarzamer en strategischer gebruikmaken van naming en shaming. Door alle opgelegde sancties openbaar te maken draagt dit botte instrument weinig bij aan het toezicht. Bij het publiceren van sancties moet niet de overtreder maar het gedrag centraal staan.
Dat schrijft financieel criminologe Judith van Erp in haar boek Naming en shaming in het markttoezicht.
In 2004 sprak de toenmalige minister van Justitie Donner zich uit tegen het noemen en verdoemen van vermoedelijke winkeldieven door hun foto op posters in de etalage te hangen. Met de reputatie van bedrijven die de wet overtreden gaan de autoriteiten minder teerhartig om.
Elke keer dat de AFM een sanctie oplegt wordt deze openbaar gemaakt, inclusief de naam van het bedrijf. In veel gevallen schaadt dat niet alleen de reputatie van het bedrijf, maar ook die van personen. Oud-Philips-ceo Cor Boonstra, die ooit werd beboet wegens misbruik van voorwetenschap, noemde het verlies van zijn reputatie eens "niet zo erg als het verliezen van een kind, maar het zit er niet ver vanaf".
Van Erp heeft alle sanctiebesluiten en openbare waarschuwingen bestudeerd die de AFM van 2007 tot en met 2008 heeft uitgevaardigd. Zij sprak met dertig van de 107 ondernemingen die hierdoor werden getroffen. Ook enquêteerde zij compliance officers en intermediairs in de financiële dienstverlening om de impact van naming en shaming te peilen.
De financiële consument heeft volgens Van Erp niets aan naming en shaming. Op ondernemingen heeft het publiceren alleen effect als de AFM daarbij duidelijk aangeeft aan welke norm men zich heeft te houden. Domweg alle sancties publiceren gaat ten koste van het normatieve effect.
Volgens Van Erp is naming en shaming geen rationeel instrument. Het moet worden ingezet om emoties en percepties te beïnvloeden en te moraliseren. "Tegelijkertijd", schrijft de criminologe, "is het de kunst hierbij geen weerstand te creëren, noch bij de bestrafte onderneming, noch bij de sector als geheel".
Een manier om dat te doen is bijvoorbeeld samen met de sanctie het verbeterplan te publiceren dat de onderneming heeft opgesteld. "Dat maakt de goede wil van de overtreder zichtbaar en bevordert tegelijkertijd dat anderen leren van het bestrafte gedrag."
Gerelateerd
AFM schat schade door beleggingsfraude op honderden miljoenen per jaar
De schade door beleggingsfraude is vermoedelijk honderden miljoenen euro’s per jaar en kan zelfs oplopen tot €750 miljoen. Het is een snel groeiend en ernstig maatschappelijk...
Brussel wil financiële markten beter stroomlijnen
De Europese Commissie vindt de financiële markten binnen de EU te gefragmenteerd en wil dat het makkelijker wordt om binnen Europa financiële diensten te verhandelen....
NOREA deelt zorg DNB en AFM over afhankelijkheid IT-leveranciers
NOREA, de beroepsorganisatie van IT-auditors, deelt de zorg van De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dat de financiële sector een...
AFM en DNB waarschuwen voor digitale afhankelijkheid financiële sector
De financiële sector wordt steeds afhankelijker van IT-dienstverleners buiten Europa. Dat brengt grote risico's met zich mee in het huidige gure geopolitieke klimaat....
IMF: Zorg over druk op centrale banken speelt ook in Europa
Het onder druk staan van de onafhankelijkheid van centrale banken is niet alleen in de Verenigde Staten een punt van zorg, maar ook in Europa. Dan gaat het niet...
