Nieuws

Elektronische handtekening voor accountants

Deze zomer hebben NIVRA en NOvAA besloten de elektronische handtekening met gekwalificeerd certificaat aan te wijzen als elektronische variant van de handgeschreven handtekening die de accountant kan gebruiken voor de ondertekening van accountantsverklaringen of assurance-rapporten in elektronische vorm.

Omdat in de wetgeving is geregeld dat een elektronische handtekening met gekwalificeerd certificaat bij wet gelijk gesteld is aan een handgeschreven handtekening is voor deze elektronische handtekening gekozen. Voor alle andere werkzaamheden mag de handtekening op vrijwillige basis worden gebruikt. 

De elektronische handtekening krijgt voor gebruikers nog meer toegevoegde waarde als hieruit ook blijkt dat de ondertekenaar ingeschreven is als accountant in het register van één van de beroepsorganisaties (beroepscertificaat). Daarmee wordt het ook een uiting van kwaliteit. 

Omdat het bestuur van het NIVRA groot voorstander is van het beroepscertificaat zal het NIVRA bij het maken van afspraken met (potentiële) partijen die in het elektronisch verkeer gebruik willen maken van de elektronische ondertekening door een RA, wijzen op de voordelen die een beroepscertificaat kan hebben voor de administratieve afhandeling van de elektronisch in te dienen rapportages. 

Het NIVRA zal deze voorwaarde ook gaan opnemen indien het in de toekomst mogelijk wordt deze handtekening te gebruiken voor toegang tot het persoonlijk domein op het besloten deel van de website of andere services van de beroepsorganisaties. Leden van NIVRA worden daarom geadviseerd bij hun keuze de voorkeur te geven aan de elektronische handtekening in de vorm van een beroepscertificaat. 

NIVRA en NOvAA zullen de elektronische handtekening met gekwalificeerd certificaat niet zelf aanbieden maar dit overlaten aan de aanbieders die hiervoor geëquipeerd zijn. Het betreft aanbieders die door de overheid erkend zijn en onder toezicht staan van de OPTA. Een overzicht van de aanbieders is te vinden op www.pkioverheid.nl/voor-certificaatverleners/toegetreden-certificaatverleners. 

Door de keuze voor meer aanbieders zijn kantoren vrij om hun eigen aanbieder te kiezen, mits deze instaat, is de benodigde elektronische handtekening met gekwalificeerd certificaat te leveren. Dit biedt hen tevens de mogelijkheid met deze aanbieder in relatie tot de elektronische handtekening, afspraken te maken over een breder gebruik van de elektronische handtekening. 

Sommige kantoren maken voor het ondertekenen van documenten nu al gebruik van een elektronische handtekening. Als deze aan de eisen van het NIVRA voldoet, kan deze in principe ook worden gebruikt voor het ondertekenen van verklaringen e/o assurance-rapporten. 

Gezien de ontwikkelingen is het noodzakelijk dat accountants tijdig over de middelen beschikken om elektronisch stukken te kunnen ondertekenen, indien dit door gebruikers wordt gevraagd. 

De komende weken zal nadere invulling worden gegeven aan de procedures voor aanvraag en zal een nadere toelichting worden verstrekt in de vorm van een Praktijkhandreiking / Leidraad. Daarnaast zijn NIVRA en NOvAA in overleg met partijen over het gebruik van de elektronische handtekening. 

Meer informatie over de elektronische handtekening kunt u vinden op www.pkioverheid.nl.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.