Van de helpdesk

De digitale handtekening: hoe moet dat precies?

Bij deponeren op basis van SBR voor middelgrote ondernemingen moet de accountant een digitale handtekening meesturen. Maar welke software-instellingen zijn er precies nodig om tot de juiste digitale ondertekening te komen?

Categorie:  SBR Assurance
Onderwerp: Digitaal ondertekenen
Regelgeving: Handelsregisterwet 2017

Vraag…

Vanaf 1 januari 2017 moeten de meeste middelgrote ondernemingen op basis van SBR deponeren. De deponering dient vergezeld te gaan met een digitale controleverklaring en een ondertekeningsbestand (detached signature). Om dit bestand, dat de digitale handtekening van de accountant bevat, aan te maken zijn meerdere softwareoplossingen voorhanden, waaronder een open source-oplossing die te vinden is op www.opensbr.org. Als accountantskantoor willen wij graag gebruikmaken van de open source-oplossing SBR Assurance voor het ondertekenen van de XBRL-controleverklaring. Welke instellingen moeten wij gebruiken om te komen tot een juiste digitale ondertekening?

Antwoord…

Voor het aanmaken van een ondertekeningsbestand moet minimaal een XBRL-jaarrekening en een XBRL-accountantsverklaring aan de SBR Assurance-applicatie worden toegevoegd. Dit kunt u doen door middel van drag and drop of via de optie 'Add files…'.

De juiste instellingen om een juridisch correcte digitale handtekening te maken zijn als volgt:

A. Vanaf 1 november 2017 is het alleen toegestaan om versie 2.0 (urn:sbr:signature-policy:xml:2.0) van het ondertekeningsbeleid te gebruiken.

B. De commitmenttype geeft aan onder welke conditie een bestand wordt ondertekend.

  1. Voor een accountantsverklaring afgegeven voor een onderneming in de bedrijfsklasse middelgroot selecteert u: urn:sbr:signature-policy:proof-of-intent-of-practitioner-to-add-a-copy-of-the-opinion.
  2. Voor een controleverklaring afgegeven voor een onderneming met de bedrijfsklasse groot selecteert u: urn:sbr:signature-policy:proof-of-intent-of-practitioner-to-express-an-opinion.
  3. Voor de jaarrekening selecteert u: urn:sbr:signature-policy:proof-of-integrity-of-the-object-for-which-the-practitioner-expresses-an-opinion.

De commitments geven de diverse juridische betekenissen aan van het ondertekenen van de diverse bestanden. Bij een accountantsverklaring gaat het om daadwerkelijk ondertekenen, bij een jaarrekening om het waarmerken.

C. De laatste instelling betreft de 'Transform'. Hier geeft u aan welke gegevens buiten de ondertekening moeten worden gehouden. Dit zijn de gegevens die na de controle van de accountant door de ondernemer aan de XBRL-jaarrekening worden toegevoegd, (zoals de vaststellingsgegevens) of die later worden verwijderd (zoals het e-mailadres door de Kamer van Koophandel in het kader van privacy).

  1. Voor de jaarrekening selecteert u de optie: Remove DocumentAdoption and e-mail (subtract, remove whitespace), waarmee de vaststellingsgegevens en het e-mail adres op een juiste wijze uit de XBRL-jaarrekening worden verwijderd.
  2. Voor de accountantsverklaring selecteert u: None.

Meer informatie over SBR Assurance en het digitaal ondertekenen treft u aan in het NBA-Groenboek 'De accountant in een SBR-omgeving'.

Van de Helpdesk

Accountant.nl behandelt in de rubriek Van de Helpdesk vaktechnische vragen. Een deel van de vragen kwam binnen bij de digitale helpdesk van de NBA en is beantwoord door de NBA Helpdesk zelf. Andere vragen zijn aangeleverd en beantwoord door Auxilium, in samenspraak met de NBA Helpdesk.

 

Heeft u een vraag op vaktechnisch gebied? Meld deze bij de Helpdesk.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.