Accountantskantoor Coney zoekt klanten via Twitter
Sinds gisteren twittert accountantskantoor Coney met ondernemers. Permanent beantwoordt een medewerker vragen over boekhouding, controle en rapportage. Hiermee hoopt Coney nieuwe omzet binnen te halen. Partner Pieter de Kok legt uit hoe en waarom de accountantstwitter is gestart.
Hoe staat het met de belangstelling?
"Die is overweldigend. Gisteravond waren we nog bezig vragen te beantwoorden. De reacties zijn heel enthousiast. Via persberichten hebben we gecommuniceerd over ons initiatief en op diverse websites is er aandacht aan besteed."
Wie wil u bereiken?
"Onze doelgroep is ondernemers van een jaar of dertig tot veertig die ervaring en affiniteit hebben met deze vorm van twitteren."
Waar gingen de vragen over?
"Over zaken als toepassingen van XBRL, de BTW-positie en consolidaties."
Waarom dit Twitter-initiatief? Toch niet werkelijk alleen omdat jullie het' leuk' vinden, zoals in het persbericht staat?
"Toen wij vijf jaar geleden startten, wilden wij veranderingen doorvoeren in de accountantspraktijk. Daartoe hebben wij al een aantal initiatieven ondernomen. Twitteren betekent voor ons de drempel met onze doelgroep verlagen door kennis te delen nog voor er een klantrelatie is. Normaal wacht je tot een ondernemer zich meldt met de vraag om klant te worden. Daarna verdiept de relatie zich. Wij keren het om en gaan eerst de relatie aan."
Rekent u op nieuwe klanten?
"Voor ons is dit een strategische keuze waarin wij willen investeren. Als wij op jaarbasis vijf tot tien nieuwe klanten hieraan overhouden, zijn we dik tevreden."
Hoe arbeidsintensief is dit voor u?
"We rekenen één menskracht per dag. Het twitteren gaan we doen in wisselende teams. Dat moet kunnen, we zijn met achttien mensen. Dit zien wij als een investering voor de lange termijn. Ik ga er overigens niet vanuit dat ondernemers elke nacht met ons zullen gaan twitteren."
Kunt u alle antwoorden kwijt op Twitter?
"Er is ruimte voor direct messages en we kunnen allerlei links sturen die toegang tot bepaalde informatie geven. Als het nodig is, kunnen we ook e-mailadressen vragen om wat uitgebreidere informatie te sturen."
Bent u niet bang voor grappenmakers die balorige vragen gaan stellen?
"We hebben spelregels geformuleerd voor onze twitterservice. We gaan alleen in op serieuze vragen."
Gerelateerd
De 'visitekaartjes' van de top 30 accountantskantoren
In de nieuwe Trends in Accountancy staat, zoals gebruikelijk, een top 30 van de grootste accountantskantoren in Nederland. Wat zijn de overeenkomsten en vooral de...
'Snelgroeiende zakelijke dienstverleners investeren meer in marketing'
Zakelijke dienstverleners die meer tijd en geld aan business development en marketing spenderen, presteren beter dan hun branchegenoten. Deze koplopers zijn effectiever...
PwC benoemt creatief directeur
PwC heeft ervaren reclamemaker Rodger Beekman aangetrokken. Hij gaat als creative director het Experience Center van PwC “voorzien van innovatieve, creatieve en...
Meeste mkb-kantoren hebben geen social mediastrategie
De meeste mkb-accountants maken nog geen gebruik van social media. De interesse is er, maar het ontbreekt aan een duidelijke strategie. Dat blijkt uit onderzoek...
Geen reclameborden meer langs het veld
Waar het ooit begon met een Speurder, zoals je die soms nog achterop de krant tegenkomt, zijn accountantsorganisaties na het breken van de ban in 1987 stevig aan...
