Bestuursakkoord over decentralisatie naar medeoverheden
Onlangs is overeenstemming bereikt over de inhoud van het bestuursakkoord 2011-2015, dat moet leiden tot een krachtige, kleine en dienstverlenende overheid. Ook de rol van accountants wordt concreet genoemd.
Op 21 april 2011 hebben het Rijk, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het Interprovinciaal Overleg en de Unie van Waterschappen overeenstemming bereikt over de inhoud van het bestuursakkoord 2011-2015. Om te komen tot een kleinere overheid worden substantiële taken en verantwoordelijkheden overgedragen aan medeoverheden.
Paragraaf 5.7 van het bestuursakkoord gaat in op een vermindering van de administratieve lasten en van de controlelasten van de financiële functie. Zo bekijken de betrokken partijen samen met de Algemene Rekenkamer (in verband met SiSa, Single Information Single Audit) of bij gemeenten, provincies en waterschappen het accountantsoordeel over de rechtmatigheid kan worden vervangen door een accountantsoordeel over een door het dagelijks bestuur op te stellen rechtmatigheidsverklaring in de jaarlijkse verantwoordingsstukken.
Andere afspraken uit paragraaf 5.7 zijn:
- Het actief zoeken naar andere mogelijkheden voor het verminderen van de administratieve lasten en controlelasten op het gebied van de financiële functie.
- Een evaluatie van SiSa, onder meer met de Algemene Rekenkamer, in 2011/2012. Onderzocht wordt onder meer of art. 5 4e lid Bapg (rapporteringstolerantie specifieke uitkeringen) kan worden afgezwakt en art. 3a Bapg kan vervallen.
- Het herbevestigen van de afspraken uit het bestuurlijk overleg van september 2010 over kwaliteitseisen en deelwaarneming voor Iv3-kwartaalleveringen.
Gerelateerd
Platform: 'Vergelijking van overheidsbestedingen is lastig'
(Semi)overheden publiceren hun uitgaven op uiteenlopende manieren, waardoor onderlinge vergelijking lastig is. Volgens het platform Rijksuitgaven voor Overheden,...
Ambities gemeentelijke accountantsdienst zorgen voor Kamervragen
De Gemeentelijke Accountantsdienst Den Haag (GAD) heeft de ambitie om niet alleen de eigen gemeente te controleren, maar ook andere gemeenten, instellingen en organisaties....
Foutje van 21 miljoen: Amsterdam betaalde facturen leveranciers per ongeluk dubbel
De gemeente Amsterdam heeft medio augustus per ongeluk bijna zevenhonderd facturen dubbel betaald. In totaal gaat het om een bedrag van 21 miljoen euro, die de gemeente...
Uitstoot Amsterdam daalt, maar nog te weinig om doelen te halen
Amsterdam is de afgelopen jaren duurzamer geworden, maar de doelstellingen die de hoofdstad zichzelf heeft gesteld voor 2030 zijn nog buiten bereik.
Raadslid uit Sittard stapt op wegens rol in fraudezaak
Een gemeenteraadslid uit Sittard is opgestapt, nadat hij in opspraak raakte vanwege betrokkenheid bij een grootschalige fraude door een ambtenaar uit Helmond.
