'Alle fiscale gerechtelijke uitspraken vrijgeven, maar anoniem'
Een overgrote meerderheid van de tax directors vindt dat alle gerechtelijke fiscale uitspraken moeten worden vrijgegeven, maar wel anoniem. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte naar de mening van het bedrijfsleven over het wetsvoorstel Openbaarheid belastingrechtspraak.
Onlangs publiceerde staatssecretaris Weekers van Financiën een ontwerpwetsvoorstel waarin wordt voorgesteld dat alle belastingrechtspraak openbaar moet worden. Daardoor zou de kwaliteit van de fiscale rechtspraak worden verbeterd. Deze openbaarheid heeft tot gevolg dat bedrijven, maar ook personen, die een zaak tegen de Belastingdienst aanspannen, met hun naam en hun financiële gegevens publiekelijk bekendgemaakt kunnen worden doordat de rechtszitting openbaar is. Deloitte heeft onderzocht wat het bedrijfsleven vindt van deze voorgestelde wijzigingen.
Opvallende conclusie is dat meer dan de helft van de respondenten van mening is dat dit wetsvoorstel niet leidt tot verbetering van de kwaliteit. Daarnaast blijkt dat ruim 80 procent van de gevraagde tax directors vindt dat, in tegenstelling tot hetgeen nu gebruikelijk is, alle gerechtelijke uitspraken dienen te worden vrijgegeven, maar wel anoniem.
"Wij zijn er niet van overtuigd dat openbaarheid van de zitting in belastingzaken bijdraagt aan meer transparantie en controleerbaarheid in de rechtspraak", aldus Frank Herreveld, partner bij Deloitte Belastingadviseurs. "Wel is kwaliteit van de rechtspraak gebaat bij de toegankelijkheid van alle uitspraken. Met de publicatie van alle uitspraken zou het risico op een mogelijke kennisachterstand ten opzichte van de fiscus voor belastingplichtigen verdwijnen." De fiscus beschikt momenteel altijd al over alle uitspraken van de rechter.
In de toelichting op het wetsvoorstel wordt nauwelijks ingegaan op de kennelijke wijzigingen in de standpunten die een herziening nodig zouden maken. De 'brede, maatschappelijke wens' voor meer openbaarheid bestaat al jaren, maar waarom die geconcretiseerd zou moeten worden door fiscale zittingen nu ineens openbaar te maken, blijft onduidelijk, aldus Deloitte.
"Het niet langer anoniem houden van de belastingrechtspraak leidt ook niet tot minder procedures. Immers zo'n 50 procent van de respondenten geeft aan dit niet mee te nemen in hun overweging om wel of niet te gaan procederen", aldus Herreveld. "Het is echt de vraag of in de huidige economische situatie de schaarse wetgevende capaciteit aan dit wetsvoorstel zou moeten worden besteed."
Gerelateerd
Laatste editie Tax Transparency Benchmark toont terugval in transparantie
De elfde en laatste editie van de Tax Transparency Benchmark van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) toont voor het eerst sinds de start...
Casino's krijgen deel kansspelheffing terug om coronasluiting
Casino's kunnen een gedeeltelijke terugbetaling van de kansspelheffing krijgen. Het gaat om de heffingen die ze moesten betalen tijdens de coronapandemie, terwijl...
Hoogleraar pleit voor grotere rol burgers bij belastingwetgeving
Volgens de Tilburgse hoogleraar Belastingrecht Cees Peters moet de samenhang tussen belastingrecht en democratie worden versterkt, om de legitimiteit van belastingwetgeving...
Bedrijfsleven ziet fiscale ingrepen in AOW, vermogensbelasting en erfbelasting niet zitten
In het Nederlandse bedrijfsleven bestaat nauwelijks steun voor fiscale ingrepen in de AOW, vermogensbelasting en erfbelasting. Meer enthousiasme is er voor financiële...
LVMH-topman boos over multimiljonairsbelasting
Bernard Arnault, topman van luxeconcern LVMH en de rijkste man van Frankrijk, heeft fel uitgehaald naar een voorgesteld belastingplan in Frankrijk. Het Franse plan...
