Privégebruik auto van de zaak blijft btw-belast
Op voorstel van Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft de ministerraad ingestemd met het treffen van wet- en regelgeving om het privégebruik van een auto van de zaak op een andere wijze in de btw-heffing te betrekken.
Aanleiding hiervoor is de uitspraak van de Rechtbank Haarlem van 1 juni 2011 die in het uiterste geval tot gevolg zou kunnen hebben dat er geen btw geheven kan worden over het privégebruik van een auto van de zaak. Dit zou dan leiden tot een budgettaire derving van circa 0,5 miljard euro per jaar.
Het risico dat de btw-correctie voor privégebruik van de auto van de zaak niet kan worden gehandhaafd terwijl de Europese regelgeving daartoe wel dwingt, acht de staatssecretaris - mede gelet op de grote budgettaire gevolgen - onacceptabel.
Om de mogelijke budgettaire derving zo snel als mogelijk een halt te kunnen toeroepen zal per vrijdag 1 juli aanstaande de wet- en regelgeving wijzigen. Onderdeel van die aanpassingen is een wijziging van de Wet op de omzetbelasting 1968 waartoe later dit jaar een wetsvoorstel zal worden ingediend. Daarbij zal er in worden voorzien dat die wijziging bij de inwerkingtreding zal terugwerken tot 1 juli 2011.
Met ingang van 1 juli 2011 verdwijnt het onderscheid in de btw-heffing tussen het privégebruik van een auto van de zaak door ondernemers en werknemers. Het privégebruik van een auto van de zaak wordt voortaan - als deze kostenloos ter beschikking wordt gesteld - als fictieve dienst belast naar het werkelijke privégebruik van de auto. Daarbij wordt woon-werkverkeer conform de BTW-Richtlijn gezien als privégebruik. De btw-heffing is vanaf 1 juli 2011 dus niet langer gekoppeld aan de hoogte van de bijtelling en onttrekking in de loon- en inkomstenbelasting, zoals nu nog het geval is.
Om de administratieve lasten en uitvoeringskosten te verminderen, wordt goedgekeurd dat een forfaitair percentage van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm) van de auto als btw-correctie in aanmerking genomen mag worden. Dit nog voor 1 juli 2011 te bepalen forfaitaire percentage zal overeenkomen met de verschuldigde btw op het gemiddelde werkelijke privégebruik. Om te komen tot een reële btw-heffing in geval de auto voor het privé gebruik kosteloos ter beschikking wordt gesteld of tegen een lage vergoeding zal een maatregel getroffen worden. Deze zal eveneens per 1 juli 2011 gaan gelden.
(Bron: Ministerie van Financiën)
Gerelateerd
Zakelijke rijders vrezen einde aan keuzevrijheid leaseauto
Het demissionaire kabinet wil vanaf 1 januari 2027 een extra belasting invoeren op alle zakelijke leaseauto's die niet volledig elektrisch zijn. Deze 'pseudo-eindheffing'...
Belastingdienst in beroep tegen uitspraak over bijtelling leaserijder
De Belastingdienst is in beroep gegaan tegen een uitspraak over een bijtellingsverhoging in 2020. De rechter oordeelde vorige maand dat een leaserijder honderden...
Leasebedrijf: tweeduizend leaserijders geraakt door bijtellingsfout
Enkele duizenden leaserijders hebben mogelijk te veel bijtelling betaald voor het zakelijk leasen van hun elektrische auto in 2020. Dat kwam omdat ze die auto te...
Dure rekenfout bij Financiën maakt dat fiscaal voordeel elektrische auto sneller verdwijnt
Het belastingvoordeel voor elektrische auto's verdwijnt sneller, omdat het ministerie van Financiën eerder een rekenfout heeft gemaakt. Dat zorgt voor een gat in...
Lage verkoop nieuwe auto's remt vergroening wagenpark
De aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto's remt de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Volgens ING Research zal het herstel van de Nederlandse autoverkoop...
