Vaste bijtelling voor auto van de zaak op de helling
Het kabinet overweegt de huidige bijtellingregeling over auto's van de zaak radicaal te wijzigen. Ritregistratie gaat in de toekomst bepalen hoe hoog de bijtelling per werknemer gaat worden. Vaste bijtelling verdwijnt. Op onderdelen lijkt dit plan op dat van Accon avm, dat onlangs nog werd afgekeurd door het ministerie van Financiën.
Het gewijzigde beleid over fiscale bijtelling over een auto van de zaak staat in een toelichting van het ministerie van Financiën op het Belastingplan 2012. Bijtelling voor werknemers die rijden in een auto van de zaak, gebeurt in de toekomst op basis van gereden privékilometers. Ritregistratie zal bijhouden hoeveel kilometers privé worden verreden. Het vaste bedrag per maand komt te vervallen. Volgend jaar gaat het kabinet een proef houden bij bestelauto's waarin privé wordt gereden.
Het bericht kwam naar buiten vlak nadat het ministerie een fiscale constructie van Accon avm had afgekeurd die ook op kilometerregistratie is gebaseerd. In deze constructie leaset een werkgever een auto en stelt deze alleen voor de zakelijke ritten ter beschikking aan de werknemers. De werknemers sluiten tegelijk ook een leasecontract af met de leasemaatschappij en betalen voor de door hen privé gereden kilometers. Fiscale bijtelling is daardoor niet meer aan de orde, stelt Accon avm. De constructie is onlangs toegepast bij de belastingaangiften van Care Dienstengroep.
Het ministerie reageerde afwijzend op deze constructie, die door woordvoerder Jelle Wijkstra niet nieuw en ook niet acceptabel werd genoemd. Accon avm legt zich echter niet neer bij de bezwaren van de Belastingdienst en is bereid de rechter te laten toetsen.
"De reactie van het ministerie van Financiën verbaast mij niet", aldus Jaap van der Meulen van Accon avm. "Men verwijst naar een ingetrokken besluit waarin een standpunt is ingenomen dat nooit door de Hoge Raad is getoetst. Een besluit is niks meer of minder dan een standpunt van het ministerie en heeft niet de kracht van een wet."
"Wat raar is dat Financiën een oordeel geeft zonder de exacte inhoud van de leasecontracten te bekijken. Uit deze contracten blijkt dat de werkgever niet en ook niet verborgen of feitelijk meebetaalt aan het privégebruik van de werknemer. Ik kan niet voorkomen dat Financiën een bepaald standpunt inneemt. Uiteindelijk moet de rechter een oordeel vellen."
Het ministerie heeft nog niet gereageerd op de gevolgen van de kabinetsplannen voor de fiscale constructie van Accon avm.
Gerelateerd
Zakelijke rijders vrezen einde aan keuzevrijheid leaseauto
Het demissionaire kabinet wil vanaf 1 januari 2027 een extra belasting invoeren op alle zakelijke leaseauto's die niet volledig elektrisch zijn. Deze 'pseudo-eindheffing'...
Belastingdienst in beroep tegen uitspraak over bijtelling leaserijder
De Belastingdienst is in beroep gegaan tegen een uitspraak over een bijtellingsverhoging in 2020. De rechter oordeelde vorige maand dat een leaserijder honderden...
Leasebedrijf: tweeduizend leaserijders geraakt door bijtellingsfout
Enkele duizenden leaserijders hebben mogelijk te veel bijtelling betaald voor het zakelijk leasen van hun elektrische auto in 2020. Dat kwam omdat ze die auto te...
Dure rekenfout bij Financiën maakt dat fiscaal voordeel elektrische auto sneller verdwijnt
Het belastingvoordeel voor elektrische auto's verdwijnt sneller, omdat het ministerie van Financiën eerder een rekenfout heeft gemaakt. Dat zorgt voor een gat in...
Lage verkoop nieuwe auto's remt vergroening wagenpark
De aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto's remt de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Volgens ING Research zal het herstel van de Nederlandse autoverkoop...
