AFM onderschrijft uitkomsten monitoringcommissies
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) onderschrijft de belangrijkste uitkomsten van de Monitoring Commissie Code Banken en de Monitoring Commissie Governance Principes Verzekeraars. Net als de monitoringcommissies onderkent de AFM dat het vertrouwen nog niet terug is.
"Voor herstel van vertrouwen op de lange termijn is het cruciaal dat banken en verzekeraars het belang van de klant consequent centraal stellen en dit streven verankeren in hun organisatie én cultuur", aldus de toezichthouder. De AFM herkent het beeld dat ondernemingen hier actief aan werken en vooruitgang boeken, maar hier ook behoorlijk mee worstelen.
"Concreet vereist dit van banken en verzekeraars dat zij aan klanten en andere belanghebbenden duidelijk laten zien hoe en in welke mate zij deze belofte in de praktijk waarmaken. Dit betekent ook: duidelijk aangeven wat nog niet goed genoeg gaat en wat er nog moet gebeuren. Dit vraagt zowel interne sturing op tastbare informatie die maakt dat het belang van de klant wordt gediend, als voortdurend leiderschap op gedrag en cultuur."
"Sturen op tastbare informatie vereist toetskaders waaruit blijkt wanneer het belang van de klant goed is gediend, en de vertaling daarvan in onder meer het beloningsbeleid van de onderneming. De monitoringcommissies benadrukken dit ook. Elke onderneming moet uiteraard een eigen toetskader hebben. Het Klantbelang Dashboard dat de AFM in overleg met marktpartijen heeft ontwikkeld kan een rol spelen in het creëren daarvan. De AFM spreekt graag met marktpartijen over de uitwerking van hun kaders."
"Voortdurend leiderschap op gedrag en cultuur betekent niet alleen het realiseren van een interne cultuurverandering, maar ook een kwetsbare en diepgaande dialoog met klanten en andere belanghebbenden over wat wel en nog niet goed gaat. De AFM sluit zich aan bij de constatering van de Monitoring Commissie Code Banken dat dit nog onvoldoende gebeurt. Zij ondersteunt van harte de oproep aan marktpartijen om deze dialoog aan te gaan. Deze verantwoordelijkheid ligt primair bij marktpartijen zelf, maar de AFM speelt hier graag haar rol in."
De AFM publiceert in het voorjaar over de mate waarin naar haar oordeel de grotere banken en verzekeraars momenteel het belang van de klant centraal stellen.
Gerelateerd
Brussel past regels voor duurzame investeringen aan
De Europese Commissie wil de wet aanpassen voor investeringen door banken, verzekeraars, beleggers en vermogensbeheerders. Het moet duidelijker worden om wat voor...
Verzekeraars stellen meer fraudegevallen vast
Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Het gaat met name om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen. Ook AI speelt...
Nederlander vertrouwt financiële sector, maar zorg over gezondheid instellingen groeit
Ruim de helft van de Nederlandse huishoudens heeft vertrouwen in de financiële sector, evenveel als een jaar eerder. Maar het aantal Nederlanders dat zich zorgen...
EY volgt KPMG op als accountant NN Group
Verzekeraar NN Group, bekend van Nationale Nederlanden, wil EY benoemen als nieuwe controlerend accountant. De benoeming is vanaf het boekjaar 2026 en vooralsnog...
Schade natuurrampen was 320 miljard dollar in 2024
Natuurrampen hebben vorig jaar wereldwijd voor ongeveer 320 miljard dollar, omgerekend ruim 310 miljard euro, aan schade veroorzaakt. Daarmee lag de schade beduidend...
