GT: gestaffelde bijtelling auto van de zaak kan uitlopen op 'drama'
Staatssecretaris Weekers van Financiën wil de fiscale bijtelling voor personenauto's aanpassen. Hij wil een gestaffelde bijtelling invoeren, zei hij zaterdag in de TROS Autoshow. Volgens John Boer van Grant Thornton gaan werkgevers er met deze aanpassing niet direct op vooruit.
Op dit moment betaalt iedereen die met een auto van de zaak meer dan 500 privékilometers rijdt de bijtelling. Vervolgens maakt het niet meer uit hoeveel privékilometers er mee wordt gereden.
Weekers wil daarin onderscheid aanbrengen. Iemand die veel privékilometers rijdt met de auto van de baas, gaat meer betalen dan iemand die maar weinig privé rijdt. Hij wil met de autobranche in overleg over hoe zijn gestaffelde en 'faire' bijtelling kan worden ingevoerd.
Volgens John Boer, senior belastingadviseur bij Grant Thornton, kan de aanpassing op een groot drama uitlopen, met name voor de werkgevers. "Daar waar het streven is om minder regels te hebben en vooral administratieve lastenverlichting, zal eerder sprake zijn van het tegengestelde. Er zijn nu al zes verschillende bijtellingspercentages op basis van de CO2-uitstoot met overgangsregelingen; als daar nu nog kortingspercentages bijkomen, is het nauwelijks meer bij te houden."
"Bovendien, wie een lagere bijtelling wil, zal een sluitende kilometeradministratie moeten bijhouden. Wie gaat dat controleren? Een werkgever zit daar niet op te wachten. Misschien kunnen we Beschikkingen beperkt privegebruik aanvragen bij de belastingdienst?"
"En wat als er achteraf blijkt dat toch meer dan beperkt privegebruik is geweest? Moet de werkgever dat dan constateren en in de loonadministratie aanpassen en de extra belasting verhalen op de werknemer? Of gaat de belastingdienst dan naheffen bij de werknemer, inclusief de werkgeverpremies?" Kortom, Boer is van mening dat het er vooralsnog niet beter van wordt, maar is benieuwd naar concretere plannen.
Gerelateerd
Zakelijke rijders vrezen einde aan keuzevrijheid leaseauto
Het demissionaire kabinet wil vanaf 1 januari 2027 een extra belasting invoeren op alle zakelijke leaseauto's die niet volledig elektrisch zijn. Deze 'pseudo-eindheffing'...
Belastingdienst in beroep tegen uitspraak over bijtelling leaserijder
De Belastingdienst is in beroep gegaan tegen een uitspraak over een bijtellingsverhoging in 2020. De rechter oordeelde vorige maand dat een leaserijder honderden...
Leasebedrijf: tweeduizend leaserijders geraakt door bijtellingsfout
Enkele duizenden leaserijders hebben mogelijk te veel bijtelling betaald voor het zakelijk leasen van hun elektrische auto in 2020. Dat kwam omdat ze die auto te...
Dure rekenfout bij Financiën maakt dat fiscaal voordeel elektrische auto sneller verdwijnt
Het belastingvoordeel voor elektrische auto's verdwijnt sneller, omdat het ministerie van Financiën eerder een rekenfout heeft gemaakt. Dat zorgt voor een gat in...
Lage verkoop nieuwe auto's remt vergroening wagenpark
De aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto's remt de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Volgens ING Research zal het herstel van de Nederlandse autoverkoop...
