Nieuws

KPMG investeert in startende mkb-ondernemers

KPMG MKB helpt startende ondernemers met kennis. Het gaat vooral om kennisintensieve start-ups die ontstaan in het academisch milieu en het hoger beroepsonderwijs. Hiermee wil de accountants- en adviesorganisatie zich toegang verschaffen tot een nieuwe generatie mkb-bedrijven.

"Wij investeren in start-ups in het mkb", zegt Jacco Oudhof, partner en voorzitter voor de mkb-praktijk van KPMG. "Het zijn bedrijven die ontstaan op universiteiten, hogescholen of in communities. Door onze hulp in het eerste jaar van het bestaan kunnen we jonge ondernemers helpen om verder te komen."

Om hoeveel start-ups het gaat wil Oudhof niet zeggen. Wel dat het niet om financiële hulp gaat. "We helpen met kennis, niet met geld. Financieel participeren in onze klanten is niet toegestaan."

Hulp aan de start-ups is volgens Oudhof een manier om mee te bewegen met een nieuwe generatie bedrijven. "Het type ondernemer dat nu opkomt, verschilt van die van vroeger", zegt Oudhof. "Het gaat om heel kleine bedrijven die vaak met weinig middelen beginnen."

"Ze ontstaan vaak in kennisintensieve omgevingen, zoals op universiteiten. Ze opereren in samenwerkingsverbanden in de vorm van communities. Ondanks hun omvang denken ze al meteen internationaal. Slaan ze aan, dan kunnen ze veelbelovend worden. Er zijn de nodige voorbeelden van start-ups die met weinig zijn begonnen, maar die voor veel geld zijn verkocht."

KPMG hoopt met deze support van start-ups de vinger aan de pols te blijven houden in het mkb. "Uiteraard is het in ons voordeel als een nieuwe generatie bedrijven succesvol gaat worden in het mkb", vervolgt Oudhof. "Daarom volgen we hier de ontwikkelingen nauwlettend, het gaat ook om onze toekomst."

"Het onderzoek van SRA eerder deze maand bevestigt wat wij ook zien: mkb-ondernemers hebben behoefte aan goed, onderbouwd advies. Ondernemers moeten voor hun kredietbeoordeling steeds meer informatie aanleveren bij banken. Ook helpt advies hen om kosten te drukken en daardoor meer werkkapitaal en rendement te genereren, wat weer nodig is om de groei te financieren."

"De ondernemer beschikt over de juiste informatie om de aanvraag voor kredietaanvraag snel en onderbouwd in te dienen. Zonder zulke informatie is hier meer tijd mee gemoeid, met alle kosten van dien."

"Heel veel partijen roepen dat ze adviseur zijn van het mkb, maar je moet die rol wel kunnen waarmaken. Wij hebben jaren geïnvesteerd in digitalisering van onze adviesstraat, waarbij we interne systemen van klanten aan die van ons knopen. Alleen op deze manier ben je als adviseur in staat om vooruit te kijken met een klant."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.