Kanttekeningen bij toezichtstrategie AFM
De risico-georiënteerde en op 'informele handhaving' gebaseerd toezichtstrategie van de AFM lijkt vooraf niet altijd inzichtelijk te zijn, en achteraf niet altijd goed controleerbaar.
In de evaluatie van de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta) wordt aanbevolen te onderzoeken hoe de AFM dit kan verbeteren.
In opdracht van het ministerie van Financiën hebben onderzoekers van de Erasmus School of Law de Wta geëvalueerd, aan de hand van enquêtes, literatuuronderzoek en diepte-interviews. De algemene conclusies zijn positief. De invoering van de Wta in 2006 wordt positief beoordeeld, net zoals de invoering van het onafhankelijke toezicht op accountantsorganisaties door de AFM. De onderzoekers signaleren derhalve de 'schijnbare paradox' dat, "terwijl in de maatschappelijke discussie sterke twijfels worden geuit over het functioneren van de beroepsgroep en de roep klinkt om verandering, uit de wetsevaluatie het beeld oprijst dat de invoering van de Wta en van publiek, onafhankelijk toezicht door de AFM over het algemeen als positief wordt ervaren".
Toonzetting
Dat neemt niet weg dat er kanttekeningen worden geplaatst bij de wijze waarop de AFM dat onafhankelijke toezicht in de praktijk heeft gebracht. "De meningen daarover lopen sterk uiteen", schrijven de onderzoekers, die ten eerste vaststellen dat er bij deelnemers aan het onderzoek een tegenstelling wordt waargenomen tussen enerzijds "de toonzetting van de rapportages van de AFM" en het 'stevig aanzetten' van onderzoeksbevindingen in de media, en anderzijds het aantal formele handhavingsmaatregelen dat genomen is. Volgens de evaluatie zijn dat er "objectief gezien weinig", namelijk zes. Ook wordt het instrument van het starten van een accountantstuchtprocedure "weinig ingezet" door de AFM, waardoor "onder meer weinig rechtsontwikkeling plaatsvindt van de beroepsregelgeving".
Verbrokkeld
In verband daarmee constateren de onderzoekers ook dat toezichtstrategie van de AFM risico-georiënteerd is en op 'informele handhaving' gebaseerd en dat zij daardoor "niet altijd inzichtelijk lijkt te zijn en achteraf evenmin goed controleerbaar vanwege verbrokkelde of inconsistente informatieverschaffing over de uitkomsten van deze strategie." Daarom bevelen de onderzoekers aan te onderzoeken "hoe dit door de AFM kan worden verbeterd". Ook wordt aanbevolen te onderzoeken of er sprake is van het risico van tekortschietende rechtsbescherming voor accountants en accountantsorganisaties.
Gerelateerd
AFM: marktaandeel reguliere vergunninghouders groeit
Het marktaandeel van accountantsorganisaties met een reguliere AFM-vergunning is verder gegroeid. De consolidatieslag bij deze kantoren zet door en kan een kwaliteitsimpuls...
AFM gaat op zoek naar nieuwe bestuurder voor accountantstoezicht
AFM-bestuurslid Hanzo van Beusekom wordt vanaf september 2026 verantwoordelijk voor het toezicht op de retailmarkt en asset management. De AFM gaat op zoek naar...
Britse waakhond FRC wil toezicht op accountants verbeteren
De Financial Reporting Council (FRC), de Britse toezichthouder op het accountantsberoep, gaat het toezicht bij kantoren anders inrichten. De koerswijziging komt...
Britse toezichthouder wil kleinere accountantskantoren helpen op oob-markt
De Financial Reporting Council (FRC) lanceert een nieuw programma, bedoeld om kleinere Britse accountantskantoren te ondersteunen bij het opbouwen van capaciteit...
PCAOB wacht nog even met nieuwe kwaliteitsstandaard
De Amerikaanse toezichthouder Public Company Accounting Oversight Board (PCAOB) stelt invoering van een nieuwe kwaliteitsstandaard voor kantoren met een jaar uit....
