Deloitte wil af van functioneringsgesprek
Deloitte wil prestatiemanagement dramatisch simplificeren door prestaties van personeel te meten aan de hand van slechts vier korte vragen.
Dit blijkt uit een artikel in de Harvard Business Review. Ashley Goodal, directeur Leiderschapsontwikkeling bij Deloitte, en adviseur Marcus Buckingham onderzochten het rater-effect: in het merendeel van de gevallen blijkt de rating die iemand geeft aan een ander meer te zeggen over degene die de rating geeft dan over degene die de rating krijgt.
Daarbij bleek uit analyse dat Deloitte per jaar meer dan 2 miljoen uur besteedt aan het geven van ratings aan personeel door middel van functioneringsgesprekken en 360-graden reviews.
Deloitte is naar aanleiding van deze bevindingen een nieuwe methode aan het ontwikkelen waarbij functioneringsgesprekken bestaan uit vier simpele vragen voor managers over hun teamleden. De eerste twee vragen moet de manager beantwoorden aan de hand van een schaal van 5 punten die loopt van 'zeer mee eens' tot 'zeer mee oneens', en de laatste twee vragen moeten met ja of nee worden beantwoord:
- Gegeven wat ik weet over de prestaties van deze persoon, en als het om mijn eigen geld zou gaan, dan zou ik deze persoon de hoogst mogelijke salarisverhoging en bonus aanbieden.
- Gegeven wat ik weet over de prestaties van deze persoon, zou ik hem/haar altijd in mijn team willen hebben.
- Deze persoon loopt het risico op slechte prestaties.
- Deze persoon is vandaag klaar om promotie te krijgen.
Verder zegt Deloitte dat er in het nieuwe model voortaan korte gespreksmomenten zullen zijn tussen teamleiders en teamleden, die vooral zullen gaan over toekomstige prestaties in plaats van het bespreken van prestaties in het verleden.
Gerelateerd
Vier teams winnen finale NBA Impact Challenge
Vier teams van scholieren en studenten hebben de NBA Impact Challenge voor het schooljaar 2023-2024 gewonnen. Tijdens de live finale bij de NBA in Hoofddorp streden...
Rondgang arbeidsmarkt: Accountantsopleiding en beroep moeten veranderen
Accountantskantoren hebben al jaren moeite met het vinden van nieuwe accountants, omdat de aanwas bij de opleidingen daalt en te veel accountants de handdoek in...
Crowe Foederer start campagne met Louis van Gaal
Accountants- en adviesorganisatie Crowe Foederer start met een nieuwe wervingscampagne, waarin voetbalcoach Louis van Gaal de hoofdrol speelt.
216 Accountants mikt op 36-urige werkweek
216 Accountants introduceert voor medewerkers een 36-urige werkweek. Het gaat in eerste instantie om een pilotproject.
Accountants en werkgeluk
Werkgeluk van werknemers krijgt de laatste tijd veel aandacht. Logisch ook, gezien de schaarste aan personeel. Als je eindelijk de juiste mensen hebt weten aan te...