Nieuws

Digitale subsidiespecialist zoekt partnership met zestig accountantskantoren

Zestig accountants- en administratiekantoren krijgen een partnerprogramma aangeboden waarmee zij toegang krijgen tot een volledig geautomatiseerd subsidieplatform.

Het bureau MijnSubsidie wil op deze manier voet aan de grond krijgen in het mkb. Aanvankelijk stelde MijnSubsidie de tool direct beschikbaar voor mkb-ondernemers. Nu gaat de aandacht vooral uit naar accountantskantoren. Het bureau wil met zestig van hen een gebruiksovereenkomst sluiten.

“Het bleek moeilijk voor ons om de mkb-ondernemer te bereiken”, zegt medeoprichter Michiel van der Maat. “De ondernemer heeft bovendien moeite met het invoeren van de financiële informatie die nodig is om de kans op subsidie te beoordelen. De accountant is daar veel beter toe in staat.”

“Daar komt bij dat de accountant de vertrouwenspersoon is van de ondernemer. Hij kent diens financiële data en de omstandigheden van de ondernemer. Daarom willen wij het subsidieplatform ter beschikking stellen van accountant,zodat zij die in hun eigen huisstijl kunnen inzetten voor hun klanten.”

Van der Maat zoekt vooral aansluiting bij de kleine en middelgrote kantoren. “Die bieden steeds vaker subsidieadvies aan, terwijl zij niet altijd beschikken over de expertise om dit goed en snel te kunnen uitvoeren. De grote kantoren hebben al contacten met subsidiebureaus om vragen over subsidieregelingen neer te leggen. Zij hebben meestal geen behoefte aan nieuwe partners op dit gebied, want zij proberen het aantal samenwerkingsverbanden overzichtelijk te houden.”

Twee jaar lang werkte het bedrijf aan het digitale subsidieplatform, waarin alle subsidieregelingen, de voorwaarden en de processen voor de aanvraag in zijn verwerkt. “Er zijn enorm veel subsidies, van lokale tot internationale regelingen”, zegt Van der Maat. “Het aanbod is ook nog eens uiterst ondoorzichtig en dat geldt ook voor de voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie.”

“We hebben een rekenmodule ingebouwd die op basis van de ingevoerde data berekent op welke subsidies de ondernemer de meeste kans maakt. Er komen bijvoorbeeld vijf subsidiemogelijkheden naar voren, die voor verschillende sectoren beschikbaar worden gesteld. Met diverse subsidiebureaus hebben wij samenwerkingsverbanden, zodat de ondernemer ook een overzicht krijgt van de beste routes om de subsidies aan te vragen”

De aanvraag voor een subsidie zal de ondernemer nog steeds zelf moeten doen via gespecialiseerde subsidiebureaus. “Het is niet mogelijk om via dit platform de geheel subsidieaanvraag te regelen”, zegt Van der Maat. “Daarvoor is het menselijk aspect een te grote factor in het aanvraagtraject. In de praktijk heb je hier subsidiebureaus voor nodig, die vaak elk hun specialisme hebben. Bijvoorbeeld voor ict-subsidies of voor subsidies in de agro-industrie.”

“Regelmatig moeten we de informatie actualiseren, want subsidieregelingen veranderen voortdurend. Ervaringen van ondernemers met deze tool zijn voor ons heel belangrijk om het platform verder te verfijnen.”

“Daarom willen we voorlopig niet meer dan zestig partnerships met accountantskantoren. Dat aantal levert informatie voor ons op die voor ons nog hanteerbaar is. Zijn het er tweehonderd, dan kunnen we de output niet meer overzien.”

Hoewel er meer bureaus zijn die een digitale subsidietool aanbieden, zijn die toch anders van opzet, weet Van der Maat. “Daarbij vul je als ondernemer online een aantal vragen in, waarna het bureau later verder met je praat om offline een subsidieadvies te geven. Eigenlijk zijn dit digitale contactformulieren.”

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.