Nieuws

Nieuwe techniek, leenauto's en zorg in de buurt

Een zorgondernemer die alle managementregels aan zijn laars lapt. Een bedenker van een nieuw sociaal netwerk. Een online modehuis op zoek naar een nieuwe accountant. En een ondernemende accountant, bij wie het hart sneller gaat kloppen van blije klanten. De afdronk van twee sessies over ondernemen op de Accountantsdag.

'De ondernemer, naar een organisatie van de toekomst' was het thema van de sessies over inspirerend ondernemerschap. Dagvoorzitter Rens de Jong had aan gastredacteur Antoinette Dijkhuizen (oprichter 4you accountancy) een sidekick met een duidelijke mening. Na vijftien jaar "boksen met de boys" bij twee grote accountantsorganisaties vond ze het enkele jaren geleden tijd om voor zichzelf te beginnen: "Bij de big four gaat het vooral over macht en geld. Ik wil gewoon blije klanten."

Foto Jos de Blok, Antoinette Dijkhuizen en Rens de Jong

Zorgondernemer Jos de Blok, oprichter van Buurtzorg, wilde op de heao zelf nog accountant worden, maar werd verpleegkundige. Hij is goed met cijfers, "daarom heb ik geen cfo nodig". Het succesverhaal van Buurtzorg is gebaseerd op een organisatie zonder managementlagen. "Als je nu nog denkt dat hiërarchische modellen de basis zijn, is de kans groot dat je bedrijf over tien jaar niet meer bestaat", meent De Blok. Zelfsturende teams mogen hun eigen boontjes doppen: planning, kwaliteitsbewaking, het aannemen van mensen, zorgen voor opleiding en budget. Resultaat: Buurtzorg levert met minder uren betere zorg, zichtbaar via hogere klant- en medewerker-tevredenheid.

De financiële structuur van Buurtzorg past op één A4-tje. Eenvoud is een begrip dat De Blok "beter past dan bijvoorbeeld cutting through complexity". Accountants en juristen leveren een grote bijdrage aan het ingewikkeld maken van de wereld, zegt hij. Buurtzorg maakt geen strategische plannen, "dat geeft meer tijd om andere dingen te doen". Een eigen it-systeem helpt om zaken efficiënt en overzichtelijk te houden, ook naar verzekeraars.

De Blok wint met zijn concept marketingprijzen, terwijl hij "nul euro" aan marketing hoeft uit te geven. Alle media-aandacht maakt marketing overbodig. In de tien jaar waarin de organisatie bestaat, heeft Buurtzorg nog nooit echte klachten gehad.

Beoordelingsgesprekken zijn uit den boze. Zelfsturing leidt tot betere zorg, constateert De Blok, en dat kan ook werken in andere sectoren, zoals de accountancy.

Burnrate

Daarna volgde een kennismaking met drie ceo's van jonge ondernemingen die internet als basis hebben. Sociaal netwerk Camarilla is een kleinschalig alternatief voor de Facebooks en Instagrams van deze wereld. Een netwerk waarin alleen je vijftien beste vrienden of familie welkom zijn. Het concept heeft inmiddels al 149 landen bereikt, aldus oprichter Constance Scholten, maar levert nog niks op. Geen probleem, Scholten heeft haar investeerder moeten beloven zich de eerste vijf jaar geen zorgen te maken over het verdienmodel.

Je eigen auto delen met anderen kan met Snappcar, de "AirBNB" voor autodelers, legt ceo Victor van Tol uit. Het bedrijf zit inmiddels in de scale-up fase. "We hebben een stevige burnrate, er moet veel geld in, want dit is een winner takes all-markt die je moet veroveren". Met het opschalen worden ook de vraagstukken complexer, dus de huidige administrateur moet straks wel plaats maken voor een accountant, meent Van Tol. "Iemand die ons behoedt voor fouten en de juiste randvoorwaarden schept om onze business verder uit te kunnen rollen, die al stappen verder denkt dan wij."

Foto Marius Smit, Victor van Tol, Constance Scholten, Antoinette Dijkhuizen en Rens de Jong

Kleinschalig is nog de typering voor Plastic Whale, de onderneming van Marius Smit, 'professioneel plastic visser'. De missie van Plastic Whale is om 's werelds wateren plasticvrij te maken, te beginnen met de Amsterdamse grachten. De verzamelde plastics worden gebruikt om nieuwe materialen van te maken. Doel van de onderneming is om zichzelf uiteindelijk te kunnen opheffen. De accountant van Smit moest af en toe waarschuwend optreden, "want vooral mijn persoonlijke reserve ging er doorheen".

Ook sociaal gedreven was de tranentrekkende afsluiter van deel 1: een fragment uit een reportage over de Greystone Bakery, de koekjesfabrikant die vooral werk wil bieden, ook aan mensen met een lastig verleden. Dat gaat over vertrouwen als kernwaarde, over groeien als mens, besloot Antoinette Dijkhuizen.

Technologie

Een zeven, gaven de toehoorders het innovatief gehalte van hun eigen kantoor bij de start van deel twee. En ruim zestig procent meent dat technologie de relatie met de klant kan intensiveren. Vooral in cloudoplossingen wordt nu geïnvesteerd.

Foto Esther Keymolen

Techno-filosofe en universitair docent Esther Keymolen nam de zaal in zangerig Vlaams mee in een betoog over de angst voor nieuwe technologie. Ze refereerde daarbij aan een eerdere 'robotspeech' van minister Asscher, waarin een onheilspellend toekomstbeeld wordt geschetst. Maar die angst is niet terecht, mens en techniek zijn altijd al onlosmakelijk verbonden geweest. "Gebruik van werktuigen is wat ons mens maakt." Verwachtingen worden wel anders door technologische ontwikkelingen en vaak zitten we er met onze voorspellingen flink naast. Zo meende bij onderzoek in 1999 nog bijna niemand dat de mobiele telefoon een rol van betekenis zou krijgen en dacht de baas van IBM in de jaren vijftig dat er ruimte was voor hooguit vijf computers wereldwijd.

Techniek biedt nieuwe kansen. Klanten willen proactief worden gewezen op verschuivingen en ontwikkelingen en de accountant kan een rol spelen als "missing link" tussen de klant en de kansen die de techniek biedt. Dus "laat dan die robot maar komen", aldus Keymolen.

Volgens Antoinette Dijkhuizen vinden veel van haar collega-accountants techniek nog altijd eng. Zelf ondersteunt ze de samenwerking met haar klanten met een online cockpit, die 24/7 relevante informatie biedt en kan doorlinken naar onderliggende brondocumenten. 

Fabeltjeskrant

Ondernemers Harry Wiegers van Piping Care en Jantien Herfst van House of Einstein hebben hun eigen, specifieke vragen voor hun accountant. Voor Wiegers moet de accountant vooral "dingen laten zien die ik zelf niet zie, niet alleen de Fabeltjeskrant". Het gaat om het snappen van de "vraag achter de vraag van de klant".

House of Einstein, een online kledingservice voor mannen, is een echt datadriven bedrijf. De oprichters komen allebei van de TU Delft. Herfst is net toe aan een nieuwe accountant. "Iemand die snapt dat we hier meer met innovatie dan met mode bezig zijn." De onderneming groeit hard "en je weet niet tegen welke vragen je aanloopt bij iedere nieuwe fase".

Vertrouwen

Serie-ondernemer en oud-De Baak-directeur Arko van Brakel, nu chief inspiration officer van het Semco Style Institute, draagt het gedachtegoed van de Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler uit. Vooral door internet komen er innovaties op ons af "die we ons nog niet voor kunnen stellen", aldus Van Brakel. Internet is gebouwd op vertrouwen, niemand is er de baas over. Uitgangspunt is om er samen te werken en dingen te delen. "Succesvolle online bedrijven zijn gebaseerd op die principes." Vertrouwen is een "heilige graal" voor goed ondernemen, meent hij, maar "de meeste organisaties zijn niet gebouwd op vertrouwen maar op controle". De betrokkenheid van medewerkers is daardoor te laag. Als ondernemers het moeilijk vinden de controle los te laten, "richt je dan op support en vertrouw op het gezond verstand van je mensen".

Dijkhuizen beaamde dat: "Als je mensen de ruimte geeft nemen ze ook verantwoordelijkheid, dat kan ook in de accountancy goed werken." Een gevoel van betrokkenheid en eigenaarschap werkt, zorgt voor betere productiviteit en lager ziekteverzuim. "Laat je inspireren door wat je aangereikt krijgt en ga happy ondernemen."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.