Commissie MKB: Signalen PML Horeca ook relevant voor detailhandel
Veel signalen en aanbevelingen uit de Publieke Management Letter (PML) voor de horecasector zijn ook van belang voor ondernemingen in de detailhandel. Dat benadrukt de Commissie MKB van de NBA.
Veel ondernemingen in de detailhandel hebben het moeilijk. Zowel grote winkelketens als kleinere detailhandelsbedrijven vechten voor hun voortbestaan. Net als in de horeca drukken huisvestingskosten op het resultaat en is het soms lastig om financieringsafspraken na te komen.
Banken zijn terughoudend bij financiering. Kennis van nieuwe financieringsvormen is daarom van belang, net als ondernemerscapaciteiten. Daarbij horen goede bedrijfsinformatie, scholing en begeleiding van medewerkers en een helder ondernemingsplan.
Deze signalen uit de Publieke Management Letter voor de horeca Gastvrij ondernemen zijn voor de hele detailhandel relevant, aldus de Commissie MKB.
Aanbevelingen voor inzet Publieke Management Letters
Inmiddels heeft de NBA vijftien PML’s uitgebracht, gericht op bepaalde sectoren of specifieke thema’s. In deze publicaties worden risico’s gesignaleerd rondom zaken als bedrijfsvoering, verslaggeving en controle.
Door effectief gebruik te maken van de PML’s kunnen accountants hun opdrachtgevers beter ondersteunen. De NBA heeft daarom in een compacte flyer tien aanbevelingen gedaan voor de inzet van deze reeks publicaties.
Gerelateerd
Populariteit Black Friday stagneert, wel meer uitgaven
De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN...
Kwartaalomzet detailhandel ruim 4 procent gestegen
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in het derde kwartaal van dit jaar met ruim 4 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. Daarbij nam het verkoopvolume,...
Omzet detailhandel met 3,6 procent gestegen in augustus
De Nederlandse detailhandel heeft in augustus 3,6 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
Nederlanders kopen minder diensten en meer producten online
Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van dit jaar iets minder uitgegeven aan onlineaankopen. Consumenten gaven online minder uit aan diensten, maar kochten...
ING verwacht hogere winkelomzet, maar voorzichtige consument
De omzet van de Nederlandse detailhandel neemt dit jaar met vier procent toe, verwachten onderzoekers van ING. Consumenten blijven echter voorzichtig met hun winkeluitgaven,...
