RB: 'Bezwaarschriften tegen btw over privégebruik auto feitelijk afgewezen'
Naar aanleiding van de arresten van 21 april 2017 van de Hoge Raad over het privégebruik van de auto en btw heeft de inspecteur van de Belastingdienst gisteren uitspraak op massaal bezwaar gedaan. Belastingplichtigen en hun adviseurs hebben nu zes weken om de bezwaren nader te motiveren. Dat is te kort, vindt het Register Belastingadviseurs (RB).
Gezien de arresten van de Hoge Raad was het volgens het RB te verwachten dat de ingediende bezwaren formeel gegrond werden verklaard. Maar volgens Adjay Pahladsingh van Bureau Vaktechniek van het RB wordt het gros van de bezwaarschriften feitelijk "naar de prullenbak verwezen".
"Het gaat inmiddels om circa twee miljoen bezwaarschriften die over een periode van zes jaren zijn ingediend. Nu de arresten van de Hoge Raad er eindelijk zijn, krijgen belastingplichtigen en hun adviseurs slechts zes weken de tijd om al die bezwaren nader te motiveren. Als wordt verzocht om uitstel voor de motivering, komen hier misschien nog vier weken bij. Denkt de Belastingdienst werkelijk dat dit mogelijk is? Veel te kort, zeker met de zomervakantie in zicht."
Veel van de bezwaarschriften zullen zo feitelijk in de prullenbak belanden, stelt Pahladsingh. "Het zou de Belastingdienst sieren om dit hele proces, waaraan iedereen heeft meegewerkt, op een nette manier af te wikkelen. Mede vanuit het oogpunt van fair play zou meer tijd moeten worden gegund."
"Vanaf 2011 stond de huidige regeling al ter discussie. Al snel volgde een grote stroom aan bezwaarschriften. Gezien het feit dat die stroom steeds groter werd, gaf de Belastingdienst aan dat op eenvoudige wijze kon worden aangesloten bij de collectieve procedure. Het was toen niet nodig om de bezwaarschriften nader te motiveren. Nu stelt de Belastingdienst echter dat heel snel moet worden gemotiveerd. Dit staat haaks op het uitgangspunt dat eerder gold: zonder veel actie eenvoudig meelopen. Nu is het juist heel veel actie in heel korte tijd."
Afwikkeling bezwaarschriften
Pahladsingh vraagt zich af hoe de Belastingdienst de bezwaarschriften gaat afhandelen. "Nogmaals, we hebben het over circa twee miljoen bezwaarschriften. De bezwaarschriften zijn al toegewezen. Onduidelijk is hoe wordt omgegaan met de nadere onderbouwing. Wordt die zonder meer gevolgd of gaat de Belastingdienst alsnog afwijzen op basis van de onderbouwing? En wat als geen nadere motivering volgt? Hoe wordt omgegaan met kostenvergoedingen en schadevergoedingen voor de ingediende bezwaarschriften? Verder kan wellicht ook worden nagedacht over alternatieven voor het huidige systeem, nu de houdbaarheid wel ter discussie is komen te staan."
Gerelateerd
Zakelijke rijders vrezen einde aan keuzevrijheid leaseauto
Het demissionaire kabinet wil vanaf 1 januari 2027 een extra belasting invoeren op alle zakelijke leaseauto's die niet volledig elektrisch zijn. Deze 'pseudo-eindheffing'...
Belastingdienst in beroep tegen uitspraak over bijtelling leaserijder
De Belastingdienst is in beroep gegaan tegen een uitspraak over een bijtellingsverhoging in 2020. De rechter oordeelde vorige maand dat een leaserijder honderden...
Leasebedrijf: tweeduizend leaserijders geraakt door bijtellingsfout
Enkele duizenden leaserijders hebben mogelijk te veel bijtelling betaald voor het zakelijk leasen van hun elektrische auto in 2020. Dat kwam omdat ze die auto te...
Dure rekenfout bij Financiën maakt dat fiscaal voordeel elektrische auto sneller verdwijnt
Het belastingvoordeel voor elektrische auto's verdwijnt sneller, omdat het ministerie van Financiën eerder een rekenfout heeft gemaakt. Dat zorgt voor een gat in...
Lage verkoop nieuwe auto's remt vergroening wagenpark
De aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto's remt de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Volgens ING Research zal het herstel van de Nederlandse autoverkoop...
