'Digitale topmanager in opmars'
Negentien procent van de 2.500 grootste bedrijven wereldwijd heeft een chief digital officer (cdo) in dienst om hun digitale transformatie te leiden.
Dat blijkt uit onderzoek van Strategy&, een onderdeel van accountants- en adviesbureau PwC. Cdo's zijn vooral populair onder Europese ondernemingen, en met name in de financiële dienstverleningssector. De cdo wint volgens Strategy& aan terrein. "Bijna een op de vijf bedrijven heeft een cdo. Dat lijkt bescheiden, maar is driemaal zoveel als het jaar daarvoor. Daarbij is de functie nog relatief nieuw. 60 procent van de digitale leiders is in de afgelopen twee jaar benoemd", aldus Edgar Simons, digital expert bij Strategy&.
Verschuiving
Er is een verschuiving in de achtergrond van cdo's merkbaar. Waar vorig jaar vooral topmanagers uit de marketing en verkoop met de scepter zwaaiden, staan nu steeds vaker IT'ers aan de top. Hun aandeel steeg van 14 naar 32 procent in een jaar tijd.
De grootte van de onderneming, plaats en sector beïnvloeden het al dan niet hebben van een cdo. Zo lopen grotere ondernemingen voorop in het benoemen van een digitale topmanager. Europese bedrijven staan hier het meest voor open: 34 procent heeft een cdo in dienst. Noord-Amerika volgt met 23 procent. Daarnaast speelt de sector een rol. Benoemingen in de financiële dienstverlening komen het vaakst voor. Ruim de helft van de Europese verzekeringsmaatschappijen (53 procent) heeft bijvoorbeeld een digitale leider.
Digitale transformatie
Een cdo is volgens Simons nuttig, omdat digitale transformatie een steeds grotere rol speelt bij ondernemingen. "Het is daarom van strategisch belang om het niet langer te verdelen onder de verschillende bedrijfsonderdelen, maar samen te brengen onder een gezamenlijke digitale strategie, waarbij een persoon aan het roer staat. Dat is een grote uitdaging. Een cdo moet enerzijds nieuwe digitale applicaties ontwikkelen, maar anderzijds aandacht houden voor de oude systemen die al jarenlang een cruciale rol spelen in de bedrijfsvoering."
Gerelateerd
KPMG investeert 5 miljard dollar in verdere digitalisering
KPMG investeert de komende jaren wereldwijd 5 miljard dollar in de verdere digitalisering van haar dienstverlening. Een belangrijk onderdeel hiervan is een vijfjarige samenwerking met Microsoft om producten te ontwikkelen voor de markt.
x 0ING: Softwaregebruik bedrijven flink toegenomen
Nederlandse bedrijven en instellingen lopen internationaal voorop met de groei van softwaregebruik. Ook ten opzichte van andere kapitaalgoederen groeide software de afgelopen decennia het hardst. Vooral zakelijke dienstverleners hebben veel software op de balans, de vastgoed en agrarische sector weinig.
x 0EFAA toont digitaal competentiemodel
EFAA, de Europese federatie voor mkb-accountants, heeft een Digital Competency Maturity Model ontwikkeld. Het model moet mkb-accountantspraktijken helpen om de eigen stand op het gebied van digitalisering in beeld te brengen.
x 0Mkb-accountant nog weinig bekend met nieuwe ICT-oplossingen
De meerderheid van de mkb-accountants maakt gebruik van bestaande ICT-toepassingen. Met nieuwe technologieën zijn veel accountants bij kleinere kantoren echter nauwelijks bekend; laat staan dat deze worden toegepast. Dat blijkt uit een survey van de NBA naar ICT-gebruik onder mkb-accountants.
x 1Digitale weerbaarheid van veel mkb-organisaties kan beter
Veel kleine en middelgrote organisaties hebben moeite met het tijdig opsporen van zwaktes in hun eigen digitale beveiliging. Ook zijn ze vaak onvoldoende voorbereid op een mogelijk cyberincident.
x 0