'Dienstverlening Belastingdienst nog steeds onder de maat'
De dienstverlening door de Belastingdienst is volgens fiscaal dienstverleners nog steeds onder de maat. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) en het Register Belastingadviseurs (RB) lieten uitvoeren onder hun leden. De beroepsorganisaties roepen de politiek op om de Belastingdienst veel meer middelen ter beschikking te stellen om knelpunten op te kunnen heffen.
NOB en RB lieten voor de vierde keer sinds 2011 een onderzoek uitvoeren naar de vraag hoe hun leden denken over het functioneren van de Belastingdienst. De beroepsorganisaties, met in totaal ruim twaalfduizend leden, willen met het regelmatig onderzoeken van de relatie tussen hun leden en de Belastingdienst tijdig trends en knelpunten signaleren. "De kwaliteit van de dienstverlening en de samenwerking met de Belastingdienst zijn immers essentieel voor een goede en efficiënte beroepsuitoefening en een effectieve belastingheffing in Nederland", aldus NOB en RB. Aan het nieuwe onderzoek namen bijna drieduizend leden deel.
Enkele in het oog springende conclusies zijn volgens de beroepsorganisaties:
- De bereikbaarheid en de toegankelijkheid van de Belastingdienst zijn nog altijd niet op het niveau dat anno 2019 verwacht mag worden.
- De leden van NOB en RB ervaren een verharding in de manier waarop medewerkers van de Belastingdienst zich opstellen: formeler en waar mogelijk sneller geneigd tot het opleggen van boetes.
- De kwaliteit van de dienstverlening door de Belastingdienst wordt gewaardeerd met een 5,9. Er is hierbij sprake van een dalende trend in vergelijking met de eerdere onderzoeken.
- In het geval belastingadviseurs een vaste contactpersoon hebben bij de Belastingdienst, neemt de waardering over de kwaliteit van dienstverlening enorm toe.
- Directe en persoonlijke communicatie tussen fiscaal dienstverleners en Belastingdienstmedewerkers leidt tot verbetering van de dienstverlening en vergroot de onderlinge (vertrouwens)relatie.
'Belastingdienst nu aan zet'
De resultaten evenals de aanbevelingen zijn inmiddels tijdens een gesprek met de Belastingdienst gedeeld. "We zien dat de Belastingdienst binnen hun beleid en budget probeert om het maximale te doen. Om de knelpunten op te kunnen heffen, roepen we de politiek op om de Belastingdienst veel meer middelen ter beschikking te stellen", zegt NOB-voorzitter Bartjan Zoetmulder. RB-voorzitter Fons Overwater vult aan: "Vanzelfsprekend houden we de vinger aan de pols en blijven we goed naar onze leden luisteren of de samenwerking verbetert".
Gerelateerd
Inspectie: dossier Belastingdienst in rechtszaken vaak onvolledig
Als belastingplichtigen naar de rechter stappen omdat ze het niet eens zijn met een aanslag van de Belastingdienst, levert de dienst lang niet altijd alle benodigde...
Transparantie is uitgangspunt bij boekenonderzoek door Belastingdienst
De Belastingdienst streeft naar meer transparantie bij boekenonderzoeken. Dat blijkt uit een eerder vertrouwelijk memo. Controleurs van de dienst moeten uitzonderingen...
Einde papieren machtigings-uitbreidingen in zicht
De Belastingdienst is sinds 1 augustus jl. weer gestart met de papieren verzending van de Massale Automatische Uitbreiding (MAU). Het is naar verwachting voor het...
Belastingdienst mag gegevens 'toeval-Amerikanen' aan VS geven
De Belastingdienst mag gegevens van Nederlanders die ook de Amerikaanse nationaliteit hebben, verstrekken aan de Amerikaanse belastingdienst. Het delen van de gegevens...
Belastingdienst betaalde provincies dit jaar 46 miljoen euro te veel
Provincies hebben in de eerste drie maanden van dit jaar 46 miljoen euro te veel gekregen van de Belastingdienst. Door een rekenfout bij de uitkering van wegenbelasting...
