Omzet Baker Tilly licht gedaald
De omzet van Baker Tilly komt over 2019 uit op 96 miljoen euro, vier miljoen minder dan in 2020. Het verschil met de omzet in 2018 (100 miljoen euro) is volgens Baker Tilly "vrijwel geheel" het gevolg van de verzelfstandiging van de vestiging in Velsen en investeringen in verbeterprogramma's.
Dat blijkt uit het Baker Tilly Transparantieverslag 2019. Baker Tilly noemt de omzet daarom "stabiel". Dat de omzet niet is gegroeid komt volgens het accountants- en advieskantoor vooral doordat 2019 bij Baker Tilly in het teken stond van een intensief veranderprogramma. Marcel Huisman, bestuursvoorzitter van Baker Tilly: "In 2019 hebben we met het ‘Programma 2019 – Now, for tomorrow’ geïnvesteerd in een continu verbeterproces. Er zijn belangrijke stappen gezet om kwaliteitsbeheersing in gedrag, werkwijze en systemen te verankeren."
Baker Tilly zegt ook de strategie te hebben aangescherpt en te focussen op "het (inter)nationale mkb, familiebedrijven en de publieke sector (incl. woningcorporaties)". Daarnaast is de organisatiestructuur van de organisatie sinds 2020 veranderd, waardoor de verschillende vestigingen van Baker Tilly meer als eenheid kunnen opereren. "Disciplines gaan samenwerken in vier servicelijnen: Audit, Fiscaal, MKB Accountancy & Advies en Advisory. Zij borgen één lijn in kwaliteit én dienstverlening. Vestigingen en advisory’s trekken samen op in Prestatieverantwoordelijke Eenheden (PVE). Met elkaar zijn zij verantwoordelijk voor de klant, de markt, de bedrijfsvoering én het leveren van kwaliteit."
Kritiek AFM
De AFM sprak zich eind 2019 kritisch uit over Baker Tilly op het gebied van kwaliteit en het verandertraject in 2018. "Wij trekken ons deze kritiek aan, maar benadrukken ook dat er in 2019 veel verbeterslagen zijn gerealiseerd. Wij betreuren het dat deze inspanningen en de behaalde resultaten in 2019 niet zijn terug te vinden in het AFM-rapport. De AFM heeft aangegeven dat de inspanningen en resultaten over 2019 niet in het rapport meegenomen konden worden, omdathet onderzoek de periode 2018 betrof. In de toezichtsgesprekken met de AFM kregen wij over 2019 wel mondeling positieve feedback. Hier zijn we erg blij mee, want dit bevestigt dat we op de goede weg zijn met onze inspanningen om de benodigde kwaliteitsslag te intensiveren", aldus Baker Tilly.
Baker Tilly gaat in het Transparantieverslag ook in op de bestuurlijke boete die het kantoor kreeg opgelegd in 2018. De AFM verminderde de boete vanwege de maatregelen die Baker Tilly nam om het kwaliteitsbeleid te versterken, maar het bezwaar tegen de boete werd afgewezen. Bij het hoger beroep begin 2020 besloot de rechter de boete met 5% te verlagen, maar het grootste gedeelte van het besluit van de AFM is intact gebleven. Baker Tilly: "Wij betreuren de uitspraak van de Rechtbank Rotterdam, waarin onze inhoudelijke argumenten niet gevolgd worden. In 2017 zijn naar aanleiding van het AFM-onderzoek reeds lopende (verbeter)maatregelen versneld geïmplementeerd. De centrale database met risicoclassificatie die toentertijd (medio 2017) is ingericht voor al onze klanten maakt onderdeel uit van het klant- en opdrachtacceptatie & -continuatiebeleid van Baker Tilly. Wij zijn ervan overtuigd, dat deze maatregelen onze kwaliteitsbeheersing versterken."
Impact COVID-19
Baker Tilly zegt de impact van de coronacrisis te voelen bij het veranderprogramma. "Het veranderprogramma is met veel energie en gedrevenheid opgepakt door de organisatie. Dit zetten we door in 2020. De realiteit is echter, dat we op dit moment alle zeilen moeten bijzetten om, naast de zorg voor onze medewerkers, klanten op een maatschappelijk verantwoorde wijze financieel gezond te houden. Verder zijn cultuurbijeenkomsten als onderdeel van het veranderprogramma in 2020 uitgesteld vanwege de COVID-19-maatregelen. Desondanks tonen onze medewerkers in deze crisis doorzettingsvermogen, creativiteit en flexibiliteit. Dat geeft veel vertrouwen in onze ambitie om met elkaar te blijven werken aan het verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening."
Omzet per servicelijn (in mln. euros)
| 2019 | 2018 | |
| Audit & Assurance | 41,0 | 37,5 |
| Accounting | 26,1 | 29,9 |
| Tax Compliance Advisory | 21,1 | 22,0 |
| Other Advisory | 7,9 | 10,9 |
| Totaal | 96,1 | 100,3 |
Gerelateerd
SRA-benchmark: minder winstgroei mkb-accountantskantoren
De gemiddelde winstgroei van SRA-accountantskantoren is in 2024 licht gedaald, naar iets minder dan 7 procent. De gemiddelde omzetgroei daalde flink, van 29 procent...
Omzet EY Nederland groeit met bijna 6 procent
De omzet van EY Nederland is in het boekjaar 2024-2025 met 5,9 procent gegroeid, naar € 1.102 miljoen (2023/2024: € 1.045 miljoen). Dat is inclusief de juridische...
PwC ziet omzet groeien, ondanks minder mensen
PwC Nederland heeft de omzet afgelopen jaar met anderhalf procent zien groeien naar bijna 1,1 miljard euro. Het operationeel resultaat steeg met bijna 19 procent....
Productiviteit blijft stevig stijgen bij accountants- en administratiekantoren
De omzet van accountants-, administratie- en belastingadvieskantoren in het mkb is in 2024 met bijna tien procent gestegen. Het aantal medewerkers bleef vrijwel...
Omzet per fte is bij grote accountantskantoren flink hoger
De gemiddelde accountant mag dan € 133.000 aan omzet genereren, bij de grootste twaalf accountantskantoren liggen de opbrengsten fors hoger. Dat blijkt uit een analyse...
