ACM laat concurrenten samenwerken om klimaatdoelen te halen
Om eerder afgesproken klimaatdoelen, zoals de vermindering van CO2-uitstoot, te halen, krijgen Nederlandse bedrijven meer ruimte om samen te werken.
De voordelen voor de samenleving als geheel moeten dan wel opwegen tegen de nadelen van minder onderlinge concurrentie, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die heeft een leidraad opgesteld en legt die voor aan belangengroepen, bedrijven, wetenschappers en overheden.
"Bedrijven kunnen met deze leidraad in de hand meer samenwerken om klimaatdoelen te bereiken, zonder de concurrentieregels te overtreden", aldus bestuursvoorzitter Martijn Snoep. Hij ziet dat "bedrijven steeds vaker verantwoordelijkheid willen nemen voor een meer duurzame samenleving".
De ACM legt geen boetes op als bedrijven bij gezamenlijke klimaatafspraken niet aan alle voorwaarden voldoen, als blijkt dat ze te goeder trouw de leidraad hebben gevolgd. Bedrijven hoeven niet altijd een cijfermatige analyse op te stellen. In sommige gevallen volstaat een goed onderbouwde beschrijving van de voor- en nadelen van een samenwerking.
Bron: ANP/Accountant
Gerelateerd
Klimaatrechtszaken 'schadelijk voor Nederlandse bedrijfsleven'
Klimaatrechtszaken van milieuorganisaties tegen concerns als Shell, ING, KLM en Ahold zijn zeer schadelijk voor het Nederlandse bedrijfsleven, meent Frans Everts,...
EU toch eens over CSDDD-wet voor verantwoord ondernemen
Europese regels voor bedrijven om misstanden bij hun buitenlandse toeleveranciers tegen te gaan, hebben toch de steun van de EU-landen gekregen. De wet voor internationaal...
Overheid en banken werken samen aan versnelling circulaire economie
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) en voorzitter Medy van der Laan van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hebben hun handtekening...
'Vermoeid' continent zet de toon
Is alle zwaarmoedigheid over de toekomst van de wereld terecht, vraagt Berry Wammes zich af, of is er ook reden voor optimisme?
Pheijffer: Accountants moeten zorgen dat een bedrijf zich aan de wet houdt
Volgens Marcel Pheijffer moeten accountants meebewegen met maatschappelijke ontwikkelingen, hun taak verbreden en verder kijken dan alleen het financiële plaatje...