EU akkoord over strengere regels voor onlinedetailhandel
De regels voor de onlineaankoop van producten worden aangescherpt om consumenten beter te beschermen. Daarover zijn het Europese Parlement en de lidstaten van de Europese Unie het eens geworden.
Volgens het voorlopige akkoord moeten onlinewinkels en bedrijven in de toeleveringsketen meer verantwoordelijkheid gaan dragen voor de producten die online worden verkocht, zo is afgesproken.
Het is onder meer de bedoeling dat schadelijke producten in de toekomst zo snel mogelijk worden teruggeroepen. Het gaat bijvoorbeeld om producten die door onlineretailers zoals Amazon in de EU worden verkocht, maar vanuit een niet-EU-land worden geleverd. "Daardoor komen producten die niet aan onze veiligheidsnormen voldoen op de interne markt terecht", aldus Anna Cavazzini, voorzitter van de Commissie interne markt en consumentenbescherming in het Europees Parlement.
Cavazzini zei dat de regels voor onlinedetailhandel al veel eerder hadden moeten worden aangescherpt. Volgens de nieuwe verordening mag een product alleen worden verkocht als er een in de EU gevestigde marktpartij is, zoals de fabrikant, importeur of distributeur, die verantwoordelijk is voor de veiligheid ervan, aldus het Europees Parlement in een persbericht.
Aansprakelijkheid
Onder bepaalde omstandigheden zijn de marktpartijen ook aansprakelijk voor schade die wordt veroorzaakt door producten met gebreken, zo klinkt het. De bedoeling is bedrijven aan te moedigen hun klanten sneller en grondiger te informeren over bijvoorbeeld terugroepacties.
De nieuwe regels voorzien ook in een verlengde garantieperiode voor kopers, waarin zij recht hebben op vervanging van schadelijke producten, reparatie of terugbetaling. Het Europees Parlement schat dat de nieuwe verordening de EU-consumenten in het eerste jaar ongeveer 1 miljard euro zal besparen en in de komende tien jaar ongeveer 5,5 miljard euro.
Bron: ANP
Gerelateerd
Europese Commissie: Nederlandse begroting niet op orde
De Nederlandse begroting is volgens de economische najaarsprognose van de Europese Commissie niet op orde. Nederland krijgt samen met Malta als enige een waarschuwing...
Populariteit Black Friday stagneert, wel meer uitgaven
De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN...
Omvang voorstel EU-meerjarenbegroting voor Nederland 'onaanvaardbaar'
Het voorstel van de Europese Commissie om de EU-meerjarenbegroting 2028-2034 te verhogen van 1.200 naar 2.000 miljard euro is voor Nederland "onaanvaardbaar". Nederland...
Kwartaalomzet detailhandel ruim 4 procent gestegen
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in het derde kwartaal van dit jaar met ruim 4 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. Daarbij nam het verkoopvolume,...
Ongebruikelijke aanpassing meerjarenbegroting Europese Commissie
De Europese Commissie heeft haar voorstel voor de EU-meerjarenbegroting 2028-2034 aangepast, wat in deze fase van het begrotingstraject zeer ongebruikelijk is. Het...
