EU akkoord over strengere regels voor onlinedetailhandel
De regels voor de onlineaankoop van producten worden aangescherpt om consumenten beter te beschermen. Daarover zijn het Europese Parlement en de lidstaten van de Europese Unie het eens geworden.
Volgens het voorlopige akkoord moeten onlinewinkels en bedrijven in de toeleveringsketen meer verantwoordelijkheid gaan dragen voor de producten die online worden verkocht, zo is afgesproken.
Het is onder meer de bedoeling dat schadelijke producten in de toekomst zo snel mogelijk worden teruggeroepen. Het gaat bijvoorbeeld om producten die door onlineretailers zoals Amazon in de EU worden verkocht, maar vanuit een niet-EU-land worden geleverd. "Daardoor komen producten die niet aan onze veiligheidsnormen voldoen op de interne markt terecht", aldus Anna Cavazzini, voorzitter van de Commissie interne markt en consumentenbescherming in het Europees Parlement.
Cavazzini zei dat de regels voor onlinedetailhandel al veel eerder hadden moeten worden aangescherpt. Volgens de nieuwe verordening mag een product alleen worden verkocht als er een in de EU gevestigde marktpartij is, zoals de fabrikant, importeur of distributeur, die verantwoordelijk is voor de veiligheid ervan, aldus het Europees Parlement in een persbericht.
Aansprakelijkheid
Onder bepaalde omstandigheden zijn de marktpartijen ook aansprakelijk voor schade die wordt veroorzaakt door producten met gebreken, zo klinkt het. De bedoeling is bedrijven aan te moedigen hun klanten sneller en grondiger te informeren over bijvoorbeeld terugroepacties.
De nieuwe regels voorzien ook in een verlengde garantieperiode voor kopers, waarin zij recht hebben op vervanging van schadelijke producten, reparatie of terugbetaling. Het Europees Parlement schat dat de nieuwe verordening de EU-consumenten in het eerste jaar ongeveer 1 miljard euro zal besparen en in de komende tien jaar ongeveer 5,5 miljard euro.
Bron: ANP
Gerelateerd

Brussel wil één belastingopgave voor internationaal bedrijf
De Europese Commissie doet een nieuwe poging de belastingopgave voor bedrijven die in meerdere EU-landen opereren te versimpelen. Ze moeten straks aangifte doen...

Strenge EU-regels voor zes big techbedrijven
Alphabet (Google), Apple, Amazon, Facebook-eigenaar Meta, Microsoft en TikTok-moeder ByteDance worden onderworpen aan strenge regelgeving van de Europese Unie. Ze...

ABN AMRO: aantal kledingwinkels fors gedaald sinds coronapandemie
Het aantal kledingwinkels is sinds het begin van de coronapandemie fors gedaald, meldt ABN AMRO op basis van transactiedata van de bank. Het aantal winkels dat kleding...

Minister Kaag: 'Nederland kan Europese miljarden mislopen'
Nederland kan Europese miljarden mislopen als de Tweede Kamer besluit dat bepaalde plannen niet door mogen gaan tot er een nieuw kabinet is. Door de demissionaire...

Google vreest 'onbedoelde gevolgen' van nieuwe Europese regels
Google vreest dat de nieuwe Europese regels voor techbedrijven "onbedoelde gevolgen" kunnen hebben.