Rijksoverheid favoriete werkgever bij jonge werknemers, ook accountantskantoren populair
Een baan bij de Rijksoverheid is onder jongeren favoriet. In de top tien van populairste werkgevers onder 30-minners staan grote banken zoals ING en Rabobank en olie- en gasconcern Shell. Ook accountantsorganisaties zijn relatief populair.
Dat meldt marktonderzoeker Intelligence Group, op basis van onderzoek onder 16.000 jongeren. Nog altijd staan vooral gevestigde namen en een grote speler in de fossiele industrie bovenaan het lijstje van favoriete werkgevers.
De voorkeur van jonge werknemers lijkt nauwelijks af te wijken van de rest van de Nederlandse beroepsbevolking. Het Rijk is favoriet, al is de voorkeur van oudere werknemers voor een baan bij de overheid veel duidelijker, aldus Intelligence Group: 7,4 procent van alle jongeren noemt de Rijksoverheid als ‘preferred employer’, tegen 14 procent van de Nederlandse beroepsbevolking.
Accountants
Ook duidelijk populairder dan gemiddeld zijn grote accountants- en adviesorganisaties zoals EY, Deloitte en PwC, die door jonge werknemers vaak worden genoemd. Ondanks grote tekorten aan technici worden technische bedrijven weinig genoemd als populaire of favoriete werkgever onder jongeren, met uitzondering van ASML en Philips.
Intelligence Group stelt dat ook zorgorganisaties relatief populair zijn bij jongeren. Zo staat de GGZ op plaats tien in de ranglijst en worden ook grote ziekenhuizen genoemd als favoriet om te werken. Probleem is dat veel werknemers deze sector binnen enkele jaren ook weer verlaten.
Carbon footprint minder belangrijk
De resultaten laten volgens Intelligence Group zien dat jongeren, anders dan vaak wordt gedacht, niet per se voor maatschappelijk betrokken werkgevers of scale-ups aan de slag willen gaan. Ook uit eerder onderzoek van de marktonderzoeker kwam al naar voren dat jongeren maar beperkt de ‘carbon footprint’ laten meewegen in hun keuze voor een werkgever.
Uitzendorganisatie Randstad stelde recent eveneens dat werksfeer en arbeidsvoorwaarden door jonge werknemers belangrijker gevonden worden dan maatschappelijke betrokkenheid of zingeving.
Werving
Volgens marktonderzoekers van Intelligence Group zit het verschil ook in de wervingsstrategie van de langer bestaande werkgevers. Banken als ING en Rabobank, maar ook accountants- en advieskantoren, proberen al op de campus en via stages en employer branding een goede indruk te maken als werkgever.
Start-ups en scale-ups benaderen mogelijke werknemers liever direct, via bijvoorbeeld LinkedIn en richten zich daarbij vooral op IT'ers. Daardoor hebben ze een minder sterk 'merk' als werkgever.
Top 10
De top 10 favoriete werkgevers onder werknemers jonger dan dertig jaar, volgens Intelligence Group:
- Het Rijk
- Politie
- ING
- Shell
- KLM
- Rabobank
- Belastingdienst
- ASML
- GGZ
Gerelateerd

Concurrentiebeding mag straks alleen nog met goede reden
Bedrijven kunnen hun werknemers straks minder makkelijk verbieden om na afloop van hun dienstverband bij een concurrent hetzelfde werk te gaan doen. Minister Karien...

Rekenkamer: Stimuleren arbeidsmarkt met subsidies werkt niet
De Algemene Rekenkamer heeft verschillende subsidieregelingen doorgelicht waarmee de rijksoverheid de arbeidsmarkt beter wil laten functioneren. Conclusie: de subsidies,...

ABN Amro: bedrijven verder onder druk door hogere loonkosten
De sterk stijgende loonkosten zetten het Nederlandse bedrijfsleven dit jaar verder onder druk. Volgens berekeningen van sectoreconomen van ABN Amro nemen de loonkosten...

Bedrijven plaatsen meer nieuwe vacatures, maar vervullen die ook
Werkgevers plaatsten in het eerste kwartaal voor het eerst in een jaar tijd weer meer nieuwe vacatures. Die wisten ze ook vaker te vervullen, waardoor de krapte...

Young profs vrezen voor reviews en extra werkdruk door duurzaamheidsinformatie
Jonge accountants ervaren nog steeds angst voor reviews door toezichthouder AFM, de NBA of de SRA, al neemt die vrees iets af. Ook zijn young profs bezorgd over...