Allianz: Fraude en oplichting nemen toe
Fraude en oplichting bij bedrijven nemen toe: 51 procent van de bedrijven had er de afgelopen twee jaar mee te maken. 66 procent geeft aan dat sprake is van een toename van fraude. Dat stelt kredietverzekeraar Allianz Trade Benelux, op basis van onderzoek onder Nederlandse en Belgische bedrijven.
Hoewel media vooral aandacht geven aan de opkomst van cybercrime, vinden veruit de meeste vormen van fraude en oplichting op klassieke wijze plaats, aldus Allianz. Fraude door eigen medewerkers, die geld of producten verduisteren of valse declaraties indienen, staat nog steeds met stip op nummer 1.
Interne fraude
Voorbeelden van veelvoorkomende interne fraude en oplichting door eigen werknemers zijn het stelen van producten, geld 'lenen' uit de kassa, of korting geven aan vrienden en familie. Ook het verkopen van vertrouwelijke bedrijfskennis of deze doorspelen aan een concurrent komt regelmatig voor.
Daarnaast gaat het bij interne fraude om het zakendoen met niet-bestaande leveranciers en daar valse facturen voor aanmaken, het zonder toestemming geld overmaken naar de eigen bankrekening of het indienen van onjuiste kosten- of urendeclaraties, zo stelt Allianz.
Externe fraude
Bij fraude en oplichting van buitenaf (externe fraude) is factuurfraude koploper. Meer dan de helft (53 procent) van de bedrijven had hiermee in de afgelopen drie jaar te maken. Bij factuurfraude ontvangen bedrijven valse nota's die nauwelijks van echte facturen te onderscheiden zijn. Vaak is alleen het bankrekeningnummer (en de tenaamstelling) afwijkend.
Bij zulke spookfacturen gaat het vaak om relatief kleine bedragen. De oplichter hoopt dan dat de spookfactuur in de dagelijkse drukte op een administratie 'blindelings' wordt afgehandeld.
Wat bij externe fraude ook veel voorkomt is zogeheten 'kopersfraude' (fake buyer fraud). 41 procent noemt deze vorm van fraude, na factuurfraude, als meest voorkomende vorm van externe oplichting. Bij kopersfraude worden bijvoorbeeld goederen besteld uit naam van een vaste klant, maar wordt een afwijkend afleveradres opgegeven, of wordt beweerd dat goederen niet zijn ontvangen, terwijl die wel zijn geleverd.
Een andere vorm van externe fraude is de acquisitie- of advertentiefraude, waarbij advertenties worden verkocht die niet of nauwelijks worden 'geleverd'.
Schade
Op de vraag of men daadwerkelijk slachtoffer is geworden van een vorm van fraude, antwoordde ruim de helft met ja (51 procent). In 48 procent van de gevallen ging het om schade tot 50.000 euro. 10 procent had een schadepost tussen de 200.000 en 500.000 euro; bij 1 procent bedroeg de schade zelfs meer dan 5 miljoen euro.
Aan het onderzoek deden 200 Nederlandse en Belgische bedrijven mee. 62 procent van de respondenten is algemeen of financieel eindverantwoordelijk (ceo's en cfo's). De deelnemende bedrijven vertegenwoordigen diverse branches, zoals bouw en installatie, agri/food, metaal, chemie, transport & logistiek en zakelijke dienstverlening. 46 procent van de respondenten werkt bij een organisatie met een omzet tussen de € 10 en € 50 miljoen.
Kredietverzekeraar Allianz is onlangs aangesloten op het vernieuwde platform fraude.nl, samen met fraude- en veiligheidsexpert Hoffmann en advocatenkantoor Lexence.
Gerelateerd
Miljoenenboete voor Amerikaans bedrijf wegens internationale btw-fraude
Het Amerikaanse belbedrijf Voip Guardian Partners LLC moet een boete van bijna acht miljoen euro betalen vanwege omvangrijke btw-fraude. Het Openbaar Ministerie...
Enquêtecommissie oordeelt hard over fraudeaanpak overheid
Grondrechten van burgers zijn geschonden en ook de Tweede Kamer heeft "in meerderheid" gefaald en is medeverantwoordelijk voor de ellende van gedupeerden van het...
Bezie eerst de mens en pas daarna de gelegenheid
Om het frauderisico goed te begrijpen, moeten accountants zich meer richten op wie van de gelegenheid tot frauderen gebruik zou willen maken en waarom.
Rapport parlementaire enquête fraudebeleid komt eind februari
Het rapport van de parlementaire enquêtecommissie die onderzoek deed naar dertig jaar fraudebeleid en dienstverlening van de overheid, wordt op 26 februari gepresenteerd.
Een boek over fraude: veel reacties, maar er ontbreekt nog wat
Marcel Pheijffer vroeg eind vorig jaar om input voor een nieuw boek over fraude. Hij kreeg de nodige reacties, maar er mag nog meer bij.