Facebook en Instagram moeten stoppen met persoonlijke reclames
Facebook en Instagram mogen in Nederland en de andere Europese landen geen advertenties meer laten zien die zijn gebaseerd op het internetgedrag van gebruikers. Die gepersonaliseerde advertenties zijn in strijd met de Europese privacyregels.
Dat heeft de Europese organisatie van privacywaakhonden, de European Data Protection Board (EDPB), besloten. Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, is in Ierland gevestigd. De EDPB heeft de toezichthouder in dat land opdracht gegeven om binnen twee weken maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de sociale media zich aan het verbod houden.
Noorwegen had Meta in augustus een dwangsom opgelegd van een miljoen kroon per dag, omgerekend bijna 85.000 euro, voor het verzamelen van gegevens van Noorse gebruikers voor persoonlijke advertenties. Noorwegen heeft vervolgens een procedure in gang gezet voor het Europese verbod. Dat verzoek is aanvaard door de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens en de andere toezichthouders.
Geen juridische basis
Facebook en Instagram verzamelen allerlei gegevens over hun gebruikers, zoals woonplaats, leeftijd, opleiding en hobby's. Ook kijken de platforms naar wat voor berichten mensen kijken.
Zo weten de sites haarscherp waar mensen in geïnteresseerd zijn. Ze kunnen heel gericht reclames laten zien en adverteerders hebben daar veel geld voor over. Maar Meta heeft "geen geldige juridische basis" om al die persoonlijke gegevens te verwerken, zeggen de toezichthouders.
Bron: ANP
Gerelateerd
Eerste Kamer heeft na oproep NBA nog vragen over nieuwe privacywet
De Eerste Kamer wil aanvullende vragen stellen aan het kabinet, over de gevolgen voor accountantscontroles in de zorg van het wetsvoorstel voor de Verzamelwet gegevensbescherming.
NBA luidt noodklok over controles in de zorgsector
De NBA heeft grote zorgen over een wetsvoorstel dat op dit moment in de Eerste Kamer behandeld wordt. De beroepsorganisatie vreest dat, als dat wetsvoorstel in de...
The Big Short-belegger: techbedrijven overdrijven AI-winsten
De bekende belegger Michael Burry beschuldigt een aantal grote Amerikaanse techbedrijven ervan agressieve boekhoudpraktijken te gebruiken, om hun winsten uit AI...
Privacyboete voor kredietbeoordelaar om verzamelen data
Kredietbeoordelaar Experian heeft een boete van 2,7 miljoen euro gekregen voor het overtreden van de privacyregels. Het bedrijf verzamelde te veel gegevens en bracht...
Nederlanders weten nog weinig van privacyrisico's rondom AI
Nederland staat wereldwijd op een zesde plaats, wat betreft kennis over cybersecurity en online privacy. Zorgelijk is dat maar heel weinig Nederlanders zich bewust...
