Kassa's rinkelen harder dan ooit tijdens Black Friday
Het uit Amerika overgewaaide koopjesfenomeen Black Friday heeft ook in Nederland voor fors meer verkopen gezorgd. Volgens betaalplatform iDEAL is een recordaantal van 7,1 miljoen pinbetalingen verricht; een miljoen meer dan de 6,1 miljoen betalingen van vorig jaar. De Raad voor de leefomgeving en infrastructuur wil dat de overheid ingrijpt.
Volgens iDEAL kopen Nederlandse consumenten al drie jaar op rij tijdens Black Friday significant meer dan het jaar ervoor. Circa 78 procent van alle transacties in Nederland zijn daarbij iDEAL-betalingen, aldus de organisatie.
Volgens Betaalvereniging Nederland lag het aantal pinbetalingen op Black Friday ongeveer tien procent hoger en de omzet zo'n twintig procent hoger, vergeleken met een gewone vrijdag in november. Het aantal pinbetalingen aan de winkelkassa op Black Friday is volgens de vereniging ongeveer gelijk aan vorig jaar. Dat komt volgens de organisatie mogelijk omdat webwinkels meer verkopen op Black Friday dan fysieke winkels. De vereniging ziet ook dat Black Friday geen koopjesfeest van één dag meer is. "Het lijkt zich over een steeds langere periode uit te smeren."
Fysieke winkels in de mode- en kledingbranche profiteerden op vrijdag 24 november het meest, met ruwweg tachtig procent meer pinbetalingen dan op een gewone vrijdag, aldus de betaalvereniging. Andere winkelbranches waar aanzienlijk meer pinbetalingen werden gemeten waren foto/juwelen/optiek (plus vijftig procent), speelgoed/hobby/sport (plus vijftig procent) en warenhuizen/bouwmarkten (plus 35 procent).
Weerloos
De consument is "weerloos" tegen alle verleidingen en groepsdruk in de huidige wegwerpmaatschappij, stelde de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) naar aanleiding van Black Friday. De overheid moet ingrijpen, is de boodschap van het op de koopjesdag gepubliceerde advies van de Rli.
Het huidige economische systeem is erop gebouwd dat bedrijven zoveel mogelijk spullen verkopen voor een zo'n laag mogelijke prijs, schrijft de raad in het advies, dat is overhandigd aan demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat). De kwaliteit van een product is daarom laag "en het wordt na korte tijd weer afgedankt".
De Rli adviseert dat de overheid duurzame productieprocessen gaat afdwingen en naar eerlijke prijzen kijkt. Apparaten moeten te repareren zijn en de algehele levensduur behoeft verbetering, zo meent de raad.
VS
In de Verenigde Staten ging het er op Black Friday volgens zakenbanken juist wat rustiger aan toe vergeleken met voorgaande jaren. Consumenten die op zoek gaan naar afgeprijsde elektronica, kleding en huishoudelijke artikelen tijdens de aftrap van het kerstinkopenseizoen, zijn daar cruciaal voor grote retailers.
Volgens marktkenners deden veel consumenten hun inkopen vorige maand al, omdat bedrijven toen ook al veel kortingen gaven. "Mensen hebben al wat ze willen. Je kunt maar zoveel grote tv's en stemassistenten kopen", aldus een Amerikaanse retaildeskundige. Winkelketens zullen naar verwachting de rest van het jaar blijven strooien met kortingen, om van hun voorraden af te komen.
Bron: ANP
Gerelateerd
Populariteit Black Friday stagneert, wel meer uitgaven
De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN...
Kwartaalomzet detailhandel ruim 4 procent gestegen
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in het derde kwartaal van dit jaar met ruim 4 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. Daarbij nam het verkoopvolume,...
Omzet detailhandel met 3,6 procent gestegen in augustus
De Nederlandse detailhandel heeft in augustus 3,6 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
Nederlanders kopen minder diensten en meer producten online
Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van dit jaar iets minder uitgegeven aan onlineaankopen. Consumenten gaven online minder uit aan diensten, maar kochten...
ING verwacht hogere winkelomzet, maar voorzichtige consument
De omzet van de Nederlandse detailhandel neemt dit jaar met vier procent toe, verwachten onderzoekers van ING. Consumenten blijven echter voorzichtig met hun winkeluitgaven,...
