Nederlanders drinken steeds meer champagne
Nederlanders drinken steeds meer champagne. De verkoop ligt inmiddels dertig procent hoger dan voor corona. Dat meldt de Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN), organisatie van ketenslijterijen en franchisegevers van slijterijen in Nederland.
De branchevereniging baseert zich op representatieve steekproeven onder winkels van aangesloten leden. Nederland was tot voor kort, in vergelijking met landen als Belgiƫ, Duitsland en Frankrijk, nooit een typisch champagneland, aldus VDN. "Maar tijdens corona is dat flink veranderd en zagen we bijna een verdubbeling van de verkoopcijfers."
Terwijl champagne in Nederland steeds populairder wordt, dalen de verkoopcijfers in Frankrijk, waar de wijn wordt geproduceerd. De laatste twee maanden nam de verkoop daar met een vijfde af in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, vermoedelijk vanwege sterk gestegen prijzen van eten en drinken in het land.
Geen schaarste
De inflatie lijkt Nederlanders niet af te schrikken. Volgens de brancheorganisatie zijn de prijzen van andere voedingsmiddelen in verhouding sterker gestegen dan die van champagne. Vorig jaar leek er even schaarste aan champagne te ontstaan, maar daarvan is nu geen sprake, aldus de VDN.
Doordat kerst dit jaar na het weekeinde viel, komt de verkoop deze maand wel iets langzamer op gang. De brancheorganisatie constateert dat goedkopere alternatieven, zoals Spaanse cava en Italiaanse prosecco ook meer worden verkocht.
VDN is de grootste werkgeversorganisatie van slijterijen in Nederland, waarbij drie grote slijterijketens zijn aangesloten: Gall & Gall, Mitra en Dirk III. De brancheclub telt ruim 750 winkels; zowel filiaalbedrijven als franchisevestigingen.
Bron: ANP/VDN
Gerelateerd
Meer horecabedrijven worstelen met problematische schulden
Meer horecabedrijven worstelen met problematische schulden. Een op de vijf horeca-ondernemingen gaf aan hiermee te worstelen in november, tegen 14 procent in november...
Populariteit Black Friday stagneert, wel meer uitgaven
De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN...
Kwartaalomzet detailhandel ruim 4 procent gestegen
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in het derde kwartaal van dit jaar met ruim 4 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. Daarbij nam het verkoopvolume,...
Omzet detailhandel met 3,6 procent gestegen in augustus
De Nederlandse detailhandel heeft in augustus 3,6 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
Nederlanders kopen minder diensten en meer producten online
Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van dit jaar iets minder uitgegeven aan onlineaankopen. Consumenten gaven online minder uit aan diensten, maar kochten...
