Meer fraude door thuiswerken
Thuiswerken vergroot volgens ruim de helft (53 procent) van de bedrijven en organisaties de kans op fraude. Bijna zeventig procent heeft daarom extra maatregelen genomen.
Dat blijkt uit het jaarlijkse fraudeonderzoek in Nederland en België van kredietverzekeraar Allianz Trade. Hoewel veel aandacht in de media uitgaat naar cybercrime, wordt veel fraude juist gepleegd door eigen werknemers, stelt Allianz.
Interne fraude
De top vier van meest voorkomende interne fraudes betreft ontvreemden van geld of goederen, declaratiefraude, vervalsing van documenten en schending van intellectueel eigendom. Opvallend is dat declaratiefraude duidelijk meer in Nederland voorkomt dan in België (56 tegen 38 procent).
Interne fraude wordt aanmerkelijk vaker door mannen dan door vrouwen gepleegd (in Nederland: 65 tegen 15 procent). Daarbij gaat het vaak om mannen die minder dan vijf jaar in dienst zijn, aldus Allianz. De afdeling Finance scoort hoogst bij fraudes, met 36 procent. Op de tweede plaats volgt Commercie, op de derde plaats Operations.
Externe fraude
Bij externe fraude komt veruit het meest voor dat valse facturen worden verstuurd. Op de tweede plaats staat diefstal of vernietiging van data, gevolgd door diefstal via computersystemen, kopersfraude en identiteitsfraude.
Bij kopersfraude doet een oplichter zich voor als (bestaande) klant en laat een bestelling op een afwijkende locatie afleveren. Bij identiteitsfraude doen criminelen zich voor als iemand anders, bijvoorbeeld als collega of zelfs als de ceo (zgn. ‘ceo-fraude’).
Vijftien procent van de fraudeschades ligt boven de €200.000. Bijna de helft zit tussen de €1 en €50.000 aan schade. In ruim 20% van de fraudegevallen is er sprake van €50.000 tot €100.000 schade. Ruim de helft (57 procent) van de fraudegevallen wordt niet gemeld bij de politie.
Niet goed beschermd
Terwijl 84 procent van de bedrijven vindt dat ze goed tegen fraude beschermd zijn, heeft liefst 79 procent de afgelopen twee jaar te maken gehad met fraude, waarvan de meerderheid effectief schade heeft geleden. Dit geeft aan dat bedrijven denken dat ze goed beschermd zijn, maar dit in de praktijk niet zijn, aldus Allianz.
Bijna dertig procent van de organisaties zegt de komende paar jaar meer te gaan investeren, om frauderisico’s te beperken. Uit het onderzoek blijkt ook dat er veel misverstanden bestaan over de manier van verzekeren tegen fraude.
In navolging van fraudeonderzoeken in andere landen voerde de kredietverzekeraar vorig jaar voor het eerst een fraudeonderzoek uit in Nederland en België. In 2023 is dit onderzoek opnieuw uitgevoerd.
Allianz Trendrapport 2023: Jaarlijks fraudeonderzoek in Nederland en België
Gerelateerd

Pheijffer: rustig in accountancy, maar schijn bedriegt
Het lijkt al een tijdje rustig in de accountancy, maar schijn bedriegt, waarschuwt Marcel Pheijffer in zijn column in het FD. Actuele thema's als private equity,...

Grondafhandelaar op Eindhoven Airport vroeg personeel om te frauderen
Het bedrijf Skytanking, grondafhandelaar van vliegmaatschappij Ryanair op Eindhoven Airport, heeft medewerkers gevraagd om te sjoemelen met vertragingscodes. Dat...

Fraudehelpdesk krijgt meer meldingen, vooral over valse telefoontjes
De Fraudehelpdesk heeft in de eerste helft van dit jaar veel meer fraudemeldingen binnengekregen. Valse telefoontjes waarbij mensen worden benaderd door nep-helpdesks...

Raadslid uit Sittard stapt op wegens rol in fraudezaak
Een gemeenteraadslid uit Sittard is opgestapt, nadat hij in opspraak raakte vanwege betrokkenheid bij een grootschalige fraude door een ambtenaar uit Helmond.

NS blokkeert aantal digitale passen om fraude met reizen
NS heeft verschillende digitale betaalpassen laten blokkeren omdat daarmee werd gefraudeerd. Het gaat om betaalpassen van Revolut, Paysafe en Vivid. Deze zijn sinds...