Kosten van zakenreizen en evenementen blijven stijgen
De kosten voor zakenreizen en evenementen blijven dit jaar en in 2024 stijgen. De prijsstijgingen van vliegtickets, hotelovernachtingen, autoverhuur en evenementen nemen wel in een veel gematigder tempo toe dan in 2022, toen de prijzen hard opliepen.
Dat melden CWT, een specialist op het gebied van zakenreizen, en Global Business Travel Association (GBTA), 's werelds grootste organisatie voor zakenreizen, in een rapport over de zakelijke reismarkt.
Vliegen
In 2022 werd reizen flink duurder door stijgende brandstofprijzen, personeelstekorten en uitdagingen in de toeleveringsketen. In combinatie met het sterke herstel na de coronapandemie werden vliegtickets gemiddeld 72 procent duurder en kostte een hotelovernachting bijna dertig procent meer.
De aanhoudende economische onzekerheid en verbeteringen aan de aanbodkant zullen naar verwachting echter leiden tot meer gematigde prijsstijgingen in de komende twaalf tot achttien maanden. Zo wordt een vliegticket, na de recordstijging in 2022, dit jaar gemiddeld ruim twee procent duurder. Voor 2024 wordt een prijsstijging voorzien van 1,8 procent.
Hotels en huurauto's
Aangezien de bouw van nieuwe hotels nog altijd achterblijft bij de piek van voor de pandemie, blijft het aanbod daar beperkt. Met minder accommodaties om tegen te concurreren, kunnen bestaande hotels daardoor hun prijzen verder verhogen. In 2023 wordt een hotelovernachting gemiddeld ruim vier procent duurder, gevolgd door een prijsstijging van 3,6 procent in 2024.
Ook het aanbod van autoverhuur is nog altijd beperkt, omdat verhuurbedrijven veel auto's verkochten toen de vraag instortte tijdens de coronapandemie. Door tekorten aan onderdelen konden die auto's niet snel worden vervangen toen de vraag weer aantrok. De verhuurprijs steeg daardoor bijna tien procent in 2022. Voor dit jaar wordt een prijsstijging voorzien van bijna zeven procent en voor 2024 een toename van dik twee procent.
Evenementen
Bijeenkomsten en evenementen hebben zich volgens het rapport krachtiger hersteld dan verwacht. Het werven van klanten en het opbouwen van relaties zijn belangrijke zakelijke doelen die niet gemakkelijk virtueel kunnen worden uitgevoerd.
De gemiddelde dagelijkse kosten per deelnemer stegen daardoor in 2022 met meer dan 58 procent. Voor dit jaar wordt een stijging voorzien van 5,6 procent en van drie procent in 2024.
Bron: ANP/CWT
Gerelateerd

Reissector groeit komende jaren naar twaalf procent aandeel in wereldeconomie
De reissector zal de komende jaren sterk blijven groeien en in 2033 goed zijn voor bijna twaalf procent van de wereldeconomie.

Reisbranche achterblijver in herstel zakelijke dienstverlening
De zakelijke dienstverlening is de coronacrisis nog niet te boven. In het tweede kwartaal steeg de omzet weliswaar met meer dan een vijfde ten opzichte van dezelfde...