Bedrijven moeten duurzaamheidsclaims aanpassen
Diverse bedrijven moeten hun claims rondom duurzaamheid aanpassen. Zo mag MSC Cruises in reclames geen omstreden beweringen meer doen over de duurzaamheid van cruisereizen. DHL en PostNL passen hun duurzaamheidsclaims aan, na een actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Klimaatorganisatie Fossielvrij NL had samen met Advocates for the Future en Reclamejagers een procedure tegen MSC Cruises aangespannen, omdat de cruisemaatschappij zich schuldig zou maken aan greenwashing. Zo werd vloeibaar gas (LNG) "een van de schoonste" scheepsbrandstoffen genoemd. Ook stelde MSC ernaar te streven in 2050 geheel klimaatneutraal te varen.
Volgens de Reclame Code Commissie (RCC), die heeft gekeken naar een aantal reclameuitingen van de cruisemaatschappij, zijn de claims van MSC misleidend. De uitspraak kan volgens Fossielvrij NL, Advocates for the Future en Reclamejagers "verstrekkende gevolgen" hebben voor andere grote vervuilers.
MSC mag in reclames wel beweren "om de planeet te geven en de oceanen te respecteren". De RCC voelt niets voor een algeheel verbod op reclames voor cruisereizen. Volgens MSC is het merendeel van de geadviseerde veranderingen al doorgevoerd.
Pakketbezorgers
Pakketbezorgers DHL en PostNL passen hun duurzaamheidsclaims aan, na actie van de ACM. De autoriteit deed onderzoek naar de claims van de drie grootste pakketbezorgers van Nederland. DHL en PostNL zeggen nu dat ze gaan stoppen met het gebruik van bepaalde claims, die de indruk wekken dat het verzenden van een pakket geen negatieve impact heeft op het milieu. Bezorgbedrijf DPD had al claims verwijderd of aangepast.
Volgens de toezichthouder is het onderzoek vorig jaar gestart, omdat bij pakketbezorging veel groene claims worden gedaan terwijl deze sector nog steeds vervuilend is. Nadat de ACM met DHL en PostNL had gesproken, hebben die toegezegd claims te verwijderen of aan te passen. Uiterlijk medio volgend jaar zijn alle betreffende groene claims verwijderd, ook op bezorgbusjes.
Consumenten kopen steeds vaker online, wat zorgt voor een enorme toename van het bezorgen en versturen van pakketten. Pakketbezorging heeft een grote impact op het milieu, daarom is de ACM blij dat de bezorgers zich daarvan bewust zijn en hun claims aanpassen. “Alleen specifieke claims die gebaseerd zijn op echte duurzaamheidsinspanningen helpen consumenten om een goede keuze te maken", zo stelt de toezichthouder.
Bron: ANP
Gerelateerd
CO2-uitstoot vervoerssector stijgt; miljarden euro's klimaatschade door vliegen en SUV's
De klimaatrecords en -rampen volgen elkaar in snel tempo op, maar de wereldwijde CO2-uitstoot blijft onverminderd hoog, stelt Oxfam Novib in een rapport. Tussen...
Brancheorganisaties vragen steun kabinet voor zero-emissiezones
Brancheorganisaties zoals RAI Vereniging, BOVAG en Techniek Nederland, samen met milieuorganisatie Natuur & Milieu, pleiten voor steun van de landelijke politiek...
Klimaatnetwerk heeft gemengde gevoelens bij EU-inzet klimaattop
De inzet van de EU voor de aankomende klimaattop in Bakoe biedt op een aantal terreinen "duidelijke vooruitgang", maar als het om klimaatfinanciering gaat schieten...
NBA-voorvechter circulaire economie in ranglijst Duurzame 100
Lucas Geusebroek, binnen de NBA werkzaam als beleidsmedewerker bij de afdeling Beroep en Maatschappij, is dit jaar opgenomen in de 'Duurzame 100'. Dat is de jaarlijkse...
Kabinet wil ook kleinere uitstoters helpen met verduurzaming
Het kabinet wil verduurzamingsafspraken maken met twee bedrijven die niet tot de grootste uitstoters behoren, maar wel een "belangrijke bijdrage" kunnen leveren...