Minder oplichting via nep-bankhelpdesks, maar nog miljoenen schade
Fraude door oplichters die zich voordoen als medewerkers van banken en zo klanten geld afhandig maken, blijft een hardnekkig probleem. Banken leden vorig jaar 28 miljoen euro aan schade door deze vorm van cyberfraude. Het schadebedrag is wel fors gedaald ten opzichte van een jaar eerder.
In 2023 constateerde de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) 45 procent minder schade als gevolg van bankhelpdeskfraude dan in 2022. Ook het aantal slachtoffers daalde met een vijfde naar bijna tienduizend. Banken zijn blij met die daling, maar daarmee is het probleem nog niet opgelost, volgens de NVB.
Onlinefraude
Onlinefraude zorgt namelijk voor veel leed en stress bij slachtoffers, zegt teamlead veiligheidszaken Marco Doeland van de NVB. "Daarbij verdwijnen de opbrengsten regelrecht in de zakken van fraudeurs die daarmee weer andere criminele activiteiten financieren", stelt hij. "Dat maakt onlinefraude tot een groot maatschappelijk probleem dat alleen kan worden opgelost als alle betrokken partijen maatregelen nemen en de handen ineenslaan."
"Uit coulance" wordt de schade bij bankhelpdeskfraude onder voorwaarden vergoed door de bank, legt de NVB uit. Dat gebeurde vorig jaar in 69 procent van de gevallen. Zo krijgen klanten alleen hun geld terug als criminelen zich hebben voorgedaan als medewerkers van de eigen bank. Ook komen slachtoffers niet twee keer in aanmerking voor een vergoeding.
Daglimiet
Banken hebben vorig jaar extra maatregelen genomen om de kans op dit soort cyberfraude te verkleinen, bijvoorbeeld door het verlagen van de daglimiet van betaalrekeningen en het inbouwen van een tijdslot bij het verhogen van de daglimiet. Ook andere vormen van onlinefraude kostten de banken vorig jaar geld. Het totale schadebedrag kwam uit op 36 miljoen euro, waar dat in 2022 nog 61 miljoen euro betrof.
Stappenplan
De banken willen dat ook andere partijen maatregelen gaan nemen om cyberfraude te bestrijden. "Criminelen doorlopen een soort stappenplan. Eerst oriënteren ze zich door op internet zoveel mogelijk gegevens van mensen te vinden. Zo kunnen ze vertrouwen wekken als ze je bellen, omdat ze heel veel van je weten", legt een woordvoerder van de NVB uit. Het is nu nog te makkelijk voor criminelen om online anoniem te blijven, vindt de NVB. "Het zou daarom goed zijn als aanbieders van onlinedienstverlening en bijvoorbeeld prepaid simkaarten worden verplicht om de identiteit van hun klanten te checken."
Bron: ANP
Gerelateerd

Datadiefstal uit lab bevolkingsonderzoek nog veel groter dan gedacht
De datadiefstal bij een laboratorium in Rijswijk is veel groter dan gedacht. Bevolkingsonderzoek Nederland meldde eerder dat hackers de gegevens hebben gestolen...

Meer organisaties mogelijk slachtoffer van Citrix-lek
Het Openbaar Ministerie is waarschijnlijk niet het enige slachtoffer van een groot gat in de beveiliging van de veelgebruikte Citrix-software. "Meerdere kritieke...

Meeste organisaties zijn niet voorbereid op door AI versterkte cyberdreigingen
De snelle opmars van AI zorgt voor meer geavanceerde cyberdreigingen, die sneller groeien dan de verdediging van bedrijven. Slechts tien procent van de ondernemingen...

Bedrijven nemen vaker extra cyberbeveiligingsmaatregelen
Steeds meer bedrijven in Nederland nemen extra beveiligingsmaatregelen om hun IT-systemen te beschermen. Tegelijkertijd is het aandeel bedrijven dat slachtoffer...

Een op de vijf bedrijven had vorig jaar schade door cyberaanval
Een op de vijf ondernemingen heeft vorig jaar schade geleden door een cyberaanval. Bij grotere bedrijven met een omzet van meer dan 25 miljoen euro was dit zelfs...