Handelsnetwerk vreest economische schade door Duitse grenscontroles
De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) waarschuwt voor economische schade door de plotselinge invoering van grenscontroles tussen Nederland en Duitsland. Die maatregel heeft Nederlandse bedrijven "volledig verrast", aldus het zakennetwerk, waar meer dan 1500 Duitse en Nederlandse bedrijven bij zijn aangesloten.
Het is nog niet duidelijk in welke mate Duitsland de grenscontroles wil uitvoeren, maar "feit is dat ze ondernemers niet alleen tijd, maar ook geld kosten en de toeleveringsketens verstoren". Dat zal vooral versproducten zoals zuivel en bloemen raken, vreest de DNHK in een statement op de eigen website.
Elke dag passeren ongeveer 100.000 vrachtwagens de Duits-Nederlandse grens, meldt het netwerk op basis van Duitse tolstatistieken. Een uur wachttijd kost volgens transportvereniging TLN honderd euro per vrachtwagen.
Open grenzen 'essentieel'
Vanaf 16 september wil Duitsland paspoortcontroles invoeren aan alle Duitse buitengrenzen, inclusief de 567 kilometer lange Duits-Nederlandse grens. "Wij hebben begrip voor de discussie in Duitsland, maar feit is dat open grenzen een belangrijke Europese verworvenheid zijn en essentieel voor de welvaart", stelt DNHK.
Steekproefcontroles op langeafstandstransporten kunnen de schade verzachten. Ook oppert de handelskamer de invoering van Green Lanes waardoor goederenvervoer vrij over de grens kan, zoals tijdens de coronacrisis.
Doordat Duitsland de belangrijkste exportmarkt is voor Nederland, lopen bedrijven uit ons land schade op bij grenscontroles. Het handelsvolume tussen de twee landen bedroeg vorig jaar 215 miljard euro.
Bron: ANP
Gerelateerd
Nederlandse export stijgt na lange periode van krimp
De Nederlandse goederenexport is in juli gestegen na een lange periode van krimp, die in juni vorig jaar werd ingezet.
Transportsector staat voor flinke uitdagingen rondom duurzaamheid
In de transportsector zijn al veel data aanwezig om duurzaamheidsinformatie op te leveren. Ook kleine mkb-bedrijven kunnen veel uit bijvoorbeeld brandstofnota’s...
Rechtszaak tegen EU om 'groene' status vliegtuigen en schepen
Milieuorganisaties gaan de Europese rechter in Luxemburg vragen om vliegtuigen en schepen die op fossiele brandstoffen draaien, te schrappen uit de EU-lijst van...
Nederland opnieuw derde op lijst grootste exporteurs van EU
Nederland was afgelopen jaar net als in 2022 de op twee na grootste exporteur van goederen en diensten van de landen van de Europese Unie (EU). Alleen Duitsland...
Nederlandse export krimpt weer na korte opleving
De Nederlandse goederenexport is in mei opnieuw gekrompen, na een korte opleving in april. Vooral de uitvoer van machines, aardgas en aardolieproducten stond onder...