Pheijffer: offshore werk van accountantskantoren is 'listig spinnenweb'
Offshoring van accountantsdiensten levert misschien wel verlichting van werkdruk in de sector op, maar leidt niet per definitie tot kwaliteitsverbetering. Juridisch is het bovendien ingewikkeld.
Dat stelt hoogleraar Marcel Pheijffer in zijn column in het FD. Accountants krijgen het steeds drukker, ook met nieuwe dienstverlening rondom duurzaamheidsrapportages, aldus Pheijffer. Ze schermen daarbij graag met hun deskundigheid, maar in de praktijk "gaat het regelmatig om het verkopen en uitrollen van compliance-malletjes en min of meer standaarddienstverlening", zo stelt hij.
Pheijffer verwijst naar recente berichtgeving vanuit toezichthouders in binnen- en buitenland, die nog altijd kritisch zijn over de controlekwaliteit van accountants. Tegelijk is er de capaciteitsdruk in de sector en zoeken kantoren naar alternatieven, zoals de toepassing van AI.
Dat kan helpen, maar "accountancy is mensenwerk dat professionaliteit en inschattingsvermogen vergt, zeker als het gaat om zaken als inschattingen, waarderingen, fraude en continuïteitsbeoordelingen", aldus de hoogleraar.
Offshoring
Tegelijk zetten diverse accountantskantoren ook in op het offshore laten uitvoeren van accountantswerkzaamheden, met als argument dat eenvoudige en repeterende werkzaamheden goed kunnen worden uitbesteed.
Daardoor moet meer ruimte ontstaan om aandacht te schenken aan complexere werkzaamheden in het kader van de jaarrekeningcontrole. "Dat klinkt plausibel", schrijft Pheijffer, "of wordt deze capaciteit besteed aan andere zaken, zoals het vergroten van de ESG-dienstverlening?"
Hij heeft bovendien zorgen over het door kantoren voldoende toezicht houden op de kwaliteit van offshore werkzaamheden en de bevoegdheid om bijvoorbeeld in India uitgevoerde werkzaamheden te toetsen. "Offshoring levert ongetwijfeld verlichting van werkzaamheden en druk op, maar leidt niet per definitie tot kwaliteitsverbetering. Temeer omdat het achterliggend doel van offshoring is om efficiency-, schaal- en kostenvoordelen te behalen en het arbeidsmarktprobleem te managen."
Spinnenweb
Als vervolgens bij gebruik van offshoring kwaliteitsproblemen ontstaan, "gaat men naar elkaar wijzen", meent Pheijffer. "De groepsaccountant betoogt de juiste instructies te hebben gegeven, die door buitenlandse collega's niet goed zijn opgevolgd. Buitenlandse collega's stellen de instructies correct te hebben gevolgd, en dat ze geen nadere instructies van de groepsaccountant ontvingen."
Volgens de hoogleraar is offshoring, ook door de complexe juridische structuur van grote internationale accountantsorganisaties, voor klanten, aandeelhouders en curatoren niet altijd een verbetering, "maar een listig juridisch spinnenweb".
Gerelateerd

Pheijffer: rustig in accountancy, maar schijn bedriegt
Het lijkt al een tijdje rustig in de accountancy, maar schijn bedriegt, waarschuwt Marcel Pheijffer in zijn column in het FD. Actuele thema's als private equity,...

Accountants worden blij van goede werksfeer, maar minder van werkdruk
Een goede werksfeer, interessant werk en automatisering zorgen in de accountancy voor tevredenheid en behoud van medewerkers. Maar de hoge werkdruk en te weinig...

Outsourcer Becky richt zich ook op Amerikaanse markt voor accountants
Het Nederlandse Becky.works gaat zich ook richten op de Amerikaanse markt voor accountants. Via een strategisch partnerschap met het adviesbureau Maior speelt het...

Britse toezichthouder ziet controlekwaliteit bij meeste grote kantoren verbeteren
De Britse Financial Reporting Council (FRC) heeft recent de resultaten van haar jaarlijkse toetsingen gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de controlekwaliteit bij de...

Grote kantoren hebben nog weinig zicht op impact van AI op auditkwaliteit, stelt Britse toezichthouder
De zes grootste accountantskantoren in het Verenigd Koninkrijk hebben nog te weinig zicht op de invloed van digitale tools en AI op de kwaliteit van hun audits....