Europees Parlement stemt in met beperking reikwijdte duurzaamheidregels
Het Europees Parlement heeft ingestemd met het onderhandelingsvoorstel voor de Omnibusaanpassingen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD).
De Europese Commissie stelde eind februari jl. voor om de CSRD en de CSDDD te wijzigen, via het zogenoemde 'Omnibuspakket'. Op basis van dit voorstel onderhandelt de Europese Commissie met de Europese Raad (de lidstaten) en het Europees Parlement. Om die onderhandeling mogelijk te maken, bepalen zowel de Raad als het Parlement een eigen onderhandelingspositie.
De Europese Raad heeft haar onderhandelingspositie in juli jl. bepaald. Met de stemming van 13 november is nu ook de onderhandelingspositie van het Europees Parlement bekend.
CSRD
Voor de CSRD is het belangrijkste discussiepunt de reikwijdte van de rapportage: welke organisaties moeten verplicht rapporteren op basis van de richtlijn?
De Europese Commissie gaat uit van grote ondernemingen met meer dan duizend medewerkers en een omzet groter dan 50 miljoen euro. De Europese Raad houdt het aantal medewerkers op meer dan duizend, maar vraagt om een omzet groter dan 450 miljoen euro.
Via de plenaire stemming heeft het Europees Parlement gekozen voor een drastische inperking van de reikwijdte van de CSRD en CSDDD. Het EP stelt voor de CSRD een reikwijdte voor van meer dan 1.750 medewerkers en een omzet groter dan 450 miljoen euro.
Bij alle partijen vervalt de verplichting voor de Europese Commissie om op termijn assurance met een redelijke mate van zekerheid te verplichten.
CSDDD
Ook voor de due diligence-richtlijn CSDDD is er discussie over de reikwijdte van de organisaties die onder de richtlijn gaan vallen. Het Europees Parlement wil een CSDDD-richtlijn die alleen geldt voor bedrijven groter dan vijfduizend werknemers en een netto jaaromzet van meer dan € 1,5 miljard.
Daarnaast is de vraag of betrokken organisaties verplicht zijn om een klimaattransitieplan op te stellen en te implementeren, om dat alleen op te stellen, of zelfs niet verplicht zijn om een dergelijk transitieplan op te stellen. Ook gaat de discussie nog over de civiele aansprakelijkheid, als een organisatie schade heeft berokkend aan mens of milieu.
Triloog
Vanaf nu gaan de drie partijen (Europese Commissie, Europese Raad en Europees Parlement) in onderhandeling, bekend als de 'triloog'. Op basis daarvan ontstaat een finaal voorstel met aanpassingen aan de CSRD en CSDDD, dat dan nog een keer moet worden goedgekeurd door de Europese Raad en het Europees Parlement.
Wanneer de onderhandelingen tussen de drie partijen gereed zullen zijn, is nog niet bekend.
Gerelateerd
EFRAG brengt nieuwe standaarden uit voor duurzaamheidsverslaggeving
EFRAG, de European Financial Reporting Advisory Group, heeft een aangepaste set standaarden voor duurzaamheidsverslaggeving uitgebracht. Deze European Sustainability...
AFM ziet bij klimaattransitieplannen van financiële instellingen eerste stappen in goede richting
Grote financiële instellingen rapporteren over hun klimaattransitieplannen en de emissies die ze financieren. Dit doen zij voor het eerst in lijn met de CSRD-richtlijnen...
Heijmans en Schijvens winnen CSRD Awards 2025
Bouwbedrijf Heijmans en Schijvens Corporate Fashion zijn de winnaars van de CSRD Awards 2025, in twee categorieën: grootbedrijf en mkb. De prijzen werden uitgereikt...
Europese bedrijven willen vasthouden aan due diligence-regels rondom duurzaamheid
Europese bedrijven nemen duurzaamheid serieus en er is weinig draagvlak voor de meeste voorstellen in het Omnibus-pakket. Ondernemingen willen liever niet dat de...
AFM vraagt beursfondsen om transparante duurzaamheidsverslagen over 2025
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) vraagt beursgenoteerde ondernemingen bij het opstellen van hun verslaggeving over 2025 om transparante duurzaamheidsverslaggeving....
