Kifid krijgt meer klachten over financiële dienstverleners
Nederlandse consumenten hebben meer klachten ingediend over hun bank, verzekeraar of een andere financiële dienstverlener bij klachteninstituut Kifid. Het instituut ontving vorig jaar 6.019 klachten, komt naar voren uit het jaarverslag. Dat zijn er ruim vierhonderd dan in 2023.
Daarmee hebben Nederlanders voor het tweede jaar op rij vaker geklaagd over financiële diensten. In 2023 zag Kifid vijfhonderd meer klachten dan een jaar eerder.
Een op de drie klachten ging vorig jaar over schadeverzekeringen en 27 procent over bankzaken. Het aandeel klachten over deze diensten was daarmee groter dan een jaar eerder. Klachten over hypotheken en kredietregistraties kwamen juist wat minder vaak voor. Beide diensten zorgden voor 12 procent van de onvrede.
Niet behandeld
Daarnaast heeft Kifid 2.761 klachten niet behandeld. Dat kwam vooral doordat indieners hun ontevredenheid niet eerst hadden gemeld bij de dienstverlener zelf.
Voor bijna de helft van de behandelde klachten vond Kifid een oplossing waarmee de klager en de dienstverlener tevreden waren. Vooral schadeverzekeraars en financiële adviseurs die werken als tussenpersoon waren volgens het instituut bereid een goede oplossing te vinden.
Een groot goed
Dat de klachten van zoveel mensen dankzij Kifid zijn opgelost is volgens bestuursvoorzitter Onno van Veldhuizen "een groot goed". Daarbij wijst hij op het tekort aan rechters. "In Nederland slibben gerechten dicht en dan is het heel waardevol dat Kifid een deel van de geschillen voor zijn rekening neemt."
Bron: ANP
Gerelateerd

Gebrek aan deskundig advies vergroot risico op financiële ongelijkheid
Slechts een beperkte groep Nederlanders maakt gebruik van professioneel financieel advies. Met name de overgrote meerderheid van financieel kwetsbaren en jongeren...

Autoriteit Persoonsgegevens kritisch over wetsvoorstel financieel toezicht
Het kabinet kan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) niet zomaar de bevoegdheid geven om meer financiële informatie over mensen te verzamelen. Volgens de Autoriteit...

AFM: risico op onverantwoord lenen door fouten krediettoets
Consumenten lopen bij het aanvragen van een lening het risico om onverantwoord veel krediet te krijgen door fouten in geautomatiseerde processen. Daarvoor waarschuwt...

AFM: financieel dienstverleners voldoen niet altijd aan vergunningseisen
Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen en dat kan het belang van klanten schaden. Dat zegt de Autoriteit Financiële...

AFM: Nederlanders met migratieachtergrond zijn financieel kwetsbaarder
Vooral Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond zijn gemiddeld financieel kwetsbaarder. Dat meldt de AFM.