Nieuws

Nabestaandenmachtiging ook beschikbaar voor notarissen en fiscalisten

Sinds 15 mei jl. kunnen ook notariskantoren en belastingadviseurs een nabestaandenmachtiging aanvragen, als ze executeur zijn.

Dat meldt de Belastingdienst. Met de uitbreiding van de digitale nabestaandenmachtiging is het ook voor niet-natuurlijke personen mogelijk om namens nabestaanden belasting- en toeslagzaken online te regelen.

De nabestaandenmachtiging biedt de gelegenheid om zonder aangiftesoftware in te loggen op Mijn Belastingdienst van een overledene en daar digitaal aangifte te doen voor die overledene. Ook kan men met een nabestaandenmachtiging het 'Overzicht betalen en ontvangen' van de overledene bekijken.

De Belastingdienst benadrukt wel dat er maar één partij gemachtigd kan zijn; ofwel een nabestaande of diens vertegenwoordiger, bijvoorbeeld een notaris.

eHerkenning

Als de aanvrager van de nabestaandenmachtiging een niet-natuurlijk persoon is, dan heeft die een eHerkenningsmiddel nodig. Daarnaast is het bsn-nummer nodig van de persoon die gemachtigd wordt, of de RSIN van het kantoor dat gemachtigd wordt.

De gemachtigde logt in met DigiD (als natuurlijk persoon) of via eHerkenning (als niet-natuurlijk persoon) met bevoegdheid ‘dienst intermediair’, net als bij een gewone machtiging.

De Belastingdienst waarschuwt dat de aanvraag voor een nabestaandenmachtiging tijdig moet worden aangevraagd. In drukke perioden kan het vijftien werkdagen duren voordat de machtiging te gebruiken is.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.