Nieuws

Onderzoek Deloitte: Nederlandse consumenten omarmen duurzaamheid

Nederlandse consumenten houden bij het doen van de dagelijkse boodschappen rekening met de duurzaamheid van producten. Drie op de tien Nederlanders kopen vaak tot altijd bewust duurzame(re) voedingsmiddelen in de supermarkt. Ruim de helft doet dat af en toe.

Vrouwen en hoger opgeleiden kiezen het vaakst bewust voor duurzame(re) voedingsmiddelen, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte naar duurzame keuzes in de supermarkt. De voornaamste redenen om (weleens) duurzame(re) keuzes te maken in de supermarkt, zijn milieu- en/of gezondheidsoverwegingen.

Ruim vier op de tien Nederlanders (43 procent) denken tegelijk dat het wel of niet kopen van duurzame voedingsmiddelen in de praktijk weinig verschil maakt voor het milieu; een kleine meerderheid (57 procent) denkt dat wel. Het zijn vooral jongeren en hoogopgeleiden die vaker in een positief effect voor het milieu geloven.

Bijna de helft van de Nederlanders (46 procent) vindt duurzaamheid belangrijk. Maar wat Nederlanders onder duurzame(re) voedingsmiddelen verstaan, daarover lopen de meningen uiteen. Ruim de helft (57 procent) hecht er waarde aan dat duurzame voedingsmiddelen afkomstig zijn van lokale producenten.

Weinig vertrouwen in keurmerken

Slechts een derde van de Nederlanders (34 procent) zegt vertrouwen te hebben in keurmerken en certificeringen die betrekking hebben op duurzaamheid. Dat vertrouwen is het hoogst onder jongeren onder de dertig jaar en het laagst bij vijftigplussers.

Een grote meerderheid (85 procent) twijfelt weleens of duurzame uitspraken op verpakkingen echt waar zijn. Bijna de helft (45 procent) heeft behoefte aan informatie over de herkomst van ingrediënten, om duurzame keuzes in de supermarkt te vergemakkelijken. En ruim een derde (35 procent) wil meer inzicht in de milieu-impact van duurzame voedingsmiddelen.

Volgens experts van Deloitte kan een overstap op QR-codes op verpakkingen in de toekomst helpen om consumenten beter te informeren over duurzaamheid en herkomst van producten.

Het onderzoek werd in opdracht van Deloitte uitgevoerd door Panelwizard onder meer dan duizend Nederlanders van achttien jaar en ouder.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.