Onderzoekers PwC zien regeldruk sterk groeien en productiviteit overheid daardoor dalen
Overheidsinstanties kampen met veel meer regelgeving dan twintig jaar geleden. Ook zijn regels meer met elkaar verweven en complexer dan voorheen. Dat maakt dat het ambtenarenapparaat is gegroeid. Tegelijk blijft de ondersteuning door ICT achter en wordt de dienstverlening vanuit de overheid minder.
Dat schrijft het FD, op basis van onderzoek door twee economen van PwC, waar de krant al inzage in had. "Uitvoeringsorganisaties van de overheid worden overspoeld door steeds meer complexe regelgeving. De organisaties moeten met tweeënhalf keer zo veel wetten en regels werken als twintig jaar geleden. Bovendien zijn er bijna twee keer zo veel uitzonderingsgevallen en is er ruim tweemaal zo veel verwevenheid van wetgeving", aldus de krant.
Het FD noemt uitvoeringsorganisaties zals de Sociale Verzekeringsbank, de Belastingdienst, uitkeringsinstantie UWV, de Kamer van Koophandel, De Nederlandsche Bank en toezichthouder AFM. De overheid kent zeker 160 uitvoeringsorganisaties, veel daarvan zijn relatief klein.
Toezichthouders
De groeiende regeldruk voor uitvoeringsorganisaties is "in zijn meest extreme vorm te zien bij toezichthouders" zoals de AFM en DNB, aldus het FD. "Zij hebben in hun taakuitvoering vandaag de dag te maken met vier maal zo veel regelgeving als twintig jaar geleden", stellen PwC-onderzoekers Selwyn Moons en Sander van Veldhuizen tegenover de krant.
Volgens Moons wijzen de uitvoeringsorganisaties op de sterk toegenomen regeldruk als verklaring voor hun mindere prestaties. "Daar blijken ze gelijk in te hebben." Eerder onderzoek van beide economen naar de dalende productiviteit van uitvoeringsorganisaties was reden voor de Tweede Kamer om de Algemene Rekenkamer te vragen aanvullend onafhankelijk onderzoek te doen.
Datapunten
De PwC-onderzoekers onderzochten de 41 grootste uitvoeringsorganisaties met behulp van een database met een miljoen datapunten, om zo de groei en complexiteit van regelgeving tussen 2005 en 2024 in kaart te brengen. Het totaal aan wetten en regels nam in die periode met 147 procent toe, het aantal uitzonderingen op regels met 88 procent. De verwevenheid van de verschillende regels en wetten verdubbelde in die twintig jaar.
De PwC-economen pleiten voor beperking van de regelgeving, al vraagt dat wel politieke moed. "Af en toe moet een groot systeem grondig worden opgeschoond en herzien", stelt Van Veldhuizen in het FD.
Gerelateerd
Europese Commissie: Nederlandse begroting niet op orde
De Nederlandse begroting is volgens de economische najaarsprognose van de Europese Commissie niet op orde. Nederland krijgt samen met Malta als enige een waarschuwing...
Overheidsschuld Nederland blijft stijgen
De Nederlandse overheidsschuld stijgt dit jaar naar verwachting tot 45,2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) tegen 43,7 procent in 2024. Ook in 2026...
Vooral GroenLinks-PvdA, SP en D66 kregen dit jaar veel giften
GroenLinks-PvdA ontving dit jaar de meeste schenkingen, gecombineerd voor een bedrag van ruim drie miljoen euro. De SP kreeg ongeveer 1,5 miljoen euro aan donaties...
Bedrijven hopen na verkiezingen vooral op stabiel overheidsbeleid
Rondom de Tweede Kamerverkiezingen zijn ondernemers vooral bezorgd over de politieke instabiliteit. Zestig procent van de ondernemers heeft er geen vertrouwen in...
ADR onderzoekt fraude en corruptie binnen departementen
De Auditdienst Rijk (ADR) heeft rijksbreed onderzoek gedaan naar de beheersing van fraude- en corruptierisico’s door de verschillende departementen. In relatie tot...
