Nederlanders kopen minder diensten en meer producten online
Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van dit jaar iets minder uitgegeven aan onlineaankopen. Consumenten gaven online minder uit aan diensten, maar kochten wel meer spullen, vooral bij Chinese webshops.
Dat meldt Thuiswinkel.org op basis van een onderzoek dat de belangenvereniging voor webwinkels door NielsenIQ GfK liet uitvoeren.
In totaal werd in de eerste jaarhelft ruim 17 miljard euro online uitgegeven, 1 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal aankopen daalde ook met 1 procent tot 168 miljoen, waarvan 144 miljoen productaankopen.
De onlinebestedingen aan diensten daalden met 7 procent en het aantal gekochte diensten zakte met 12 procent. Vooral de uitgaven en het aantal aankopen van tickets voor attracties en evenementen namen fors af. Deze neerwaartse trend begon volgens Thuiswinkel in het eerste kwartaal van 2025 en markeert de eerste daling sinds de coronapandemie.
Ook in de overige dienstencategorieën was sprake van een afname. "Na de coronapandemie zagen we enorme groei in alle dienstencategorieën. Die groei lijkt nu uitgewerkt: consumenten geven minder uit aan beleving en vrije tijd. We zien bijvoorbeeld een daling in uitgaven aan festivals, concerten en sportwedstrijden", aldus interim-directeur Paul Nijhof van Thuiswinkel.
Home & Living
De onlinebestedingen aan producten stegen met 3 procent en het aantal productaankopen groeide met 1 procent. Vooral Home & Living liet na jaren van dalende onlinebestedingen weer een forse groei zien van 19 procent. "Consumenten geven minder uit aan beleving, en weer meer aan producten voor in huis", aldus Nijhof. Volgens hem worden meubels ook steeds meer online gekocht in plaats van in fysieke winkels.
Chinese webshops
Van alle onlineaankopen in het buitenland wordt inmiddels 30 procent gedaan bij Chinese webshops. Wel gaven Nederlanders minder geld uit bij Chinese webshops, de bestedingen namen af van 248 miljoen euro naar 196 miljoen euro. Nederlanders gebruiken daarnaast steeds vaker hun smartphone bij online winkelen. Inmiddels wordt 40 procent van alle onlineaankopen per telefoon gedaan.
Bron: ANP
Gerelateerd
Populariteit Black Friday stagneert, wel meer uitgaven
De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN...
Kwartaalomzet detailhandel ruim 4 procent gestegen
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in het derde kwartaal van dit jaar met ruim 4 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. Daarbij nam het verkoopvolume,...
Omzet detailhandel met 3,6 procent gestegen in augustus
De Nederlandse detailhandel heeft in augustus 3,6 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
ING verwacht hogere winkelomzet, maar voorzichtige consument
De omzet van de Nederlandse detailhandel neemt dit jaar met vier procent toe, verwachten onderzoekers van ING. Consumenten blijven echter voorzichtig met hun winkeluitgaven,...
Flink meer winkels failliet in het tweede kwartaal
Het aantal winkels dat failliet is gegaan, is van april tot en met juni flink gestegen. In totaal ging het om 89 bedrijven, tegen 66 in dezelfde periode een jaar...
