Zakelijke rijders vrezen einde aan keuzevrijheid leaseauto
Het demissionaire kabinet wil vanaf 1 januari 2027 een extra belasting invoeren op alle zakelijke leaseauto's die niet volledig elektrisch zijn. Deze 'pseudo-eindheffing' maakt zelfs het inzetten van de allerschoonste hybrides feitelijk onbereikbaar voor leaserijders, stelt de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). De vereniging spreekt van "een doodsteek voor de leaseauto".
De VZR is fel tegenstander van de fiscale maatregel en stelt dat die zijn doel voorbij schiet, geen milieuwinst oplevert en het einde betekent van de leaseauto voor veel werknemers. 'We doen een dringende oproep aan de Tweede Kamer om dit slechte plan in de prullenbak te gooien", aldus de vereniging.
De extra heffing betekent dat werkgevers 12 procent extra belasting moeten betalen over de catalogusprijs van een niet-elektrische leaseauto. Dat heeft direct effect op de mogelijkheden die een werknemer krijgt in het kiezen van een auto, denkt de VZR. Verplicht kiezen voor een elektrische auto is dan het gevolg, ook als die niet past bij de eigen situatie.
Ook woon-werk verkeer
Zelfs als een werknemer de leaseauto niet privé gebruikt en buiten de bijtelling wil houden, geldt de extra belasting voor de werkgever, stelt de vereniging. "Anders dan normaal tellen namelijk ook de woon-werk kilometers als zakelijk bij deze extra belasting. Dit is niet consistent. De werknemer moet de zuinige plug-in hybrid dus op het werkadres laten staan om de extra belasting te voorkomen."
Volgens de VZR gaan de autokosten voor niet volledig elektrische auto's met gemiddeld 50 procent per maand omhoog. "De berijder is hiervan de dupe, want die moet straks verplicht een duurdere EV rijden en daarover de volle 22 procent bijtelling betalen."
De rijdersvereniging roept de Kamerfracties op om de maatregel terug te draaien, omdat die "onrechtvaardig" is. "De vermeende CO2-effecten zijn er niet en de gevolgen van de maatregel zijn niet te overzien."
Gerelateerd
Belastingdienst in beroep tegen uitspraak over bijtelling leaserijder
De Belastingdienst is in beroep gegaan tegen een uitspraak over een bijtellingsverhoging in 2020. De rechter oordeelde vorige maand dat een leaserijder honderden...
Leasebedrijf: tweeduizend leaserijders geraakt door bijtellingsfout
Enkele duizenden leaserijders hebben mogelijk te veel bijtelling betaald voor het zakelijk leasen van hun elektrische auto in 2020. Dat kwam omdat ze die auto te...
Dure rekenfout bij Financiën maakt dat fiscaal voordeel elektrische auto sneller verdwijnt
Het belastingvoordeel voor elektrische auto's verdwijnt sneller, omdat het ministerie van Financiën eerder een rekenfout heeft gemaakt. Dat zorgt voor een gat in...
Lage verkoop nieuwe auto's remt vergroening wagenpark
De aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto's remt de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Volgens ING Research zal het herstel van de Nederlandse autoverkoop...
Minder nieuwe auto's verkocht in eerste helft van het jaar
De verkoop van nieuwe personenauto's in Nederland is in de eerste helft van dit jaar ingezakt. Er werden vooral minder nieuwe benzineauto's verkocht. Met name hybride...
