Werknemers kunnen tweede fiets leasen tegen lagere bijtelling
Werknemers kunnen meerdere fietsen leasen tegen een lager bijtellingstarief. Daarvoor heeft de Belastingdienst de regels aangepast, bevestigt de dienst na berichtgeving van leasefietsbedrijf Lease a Bike. Daarmee wordt het voor werknemers financieel aantrekkelijker een tweede fiets van de zaak te nemen.
Werknemers met een fietsplan kunnen voor een bijtellingstarief van 7 procent een fiets leasen. Voorheen kon het tarief voor een tweede fiets oplopen tot 100 procent, volgens Lease a Bike. Dat tarief is door de Belastingdienst gelijkgetrokken.
"De regeling sluit hierdoor beter aan op de praktijk. Niet één fiets voor elke rit, maar de mogelijkheid om bijvoorbeeld een tweede fiets te gebruiken voor een andere situatie", stelt directeur van Lease a Bike Anouk Hiensch.
Zakelijk gebruik
Wel moet de tweede fiets voldoen aan dezelfde eisen als de eerste fiets en dienen voor zakelijk gebruik. Een racefiets voor gebruik in het weekend is bijvoorbeeld niet toegestaan, licht een woordvoerder van de Belastingdienst toe.
Werknemers mogen ook een derde en vierde fiets tegen hetzelfde bijtellingstarief leasen, maar dat zal volgens de woordvoerder van de fiscus in de praktijk niet snel gebeuren. Ook die fietsen moeten voldoen aan dezelfde regelgeving.
Volgens Hiensch zullen werknemers door deze wijzigingen vaker de fiets pakken. "Werknemers die in de zomer graag met een racefiets of mountainbike naar het werk gaan, kunnen in de winter kiezen voor een comfortabele e-bike als fiets van de zaak." In onder meer Duitsland is dit al langer mogelijk en daar heeft één op de zeven leasefietsgebruikers meerdere leasefietsen, meldt het fietsenbedrijf dat onderdeel is van Pon. Dat gebeurt nu in Nederland vrijwel nooit, maar Lease a Bike verwacht dat de markt van leasefietsen zal groeien.
Bron: ANP
Gerelateerd
Groot deel werkgevers nog niet goed voorbereid op pseudo-eindheffing
Driekwart van de werkgevers heeft nog geen concrete maatregelen genomen voor de pseudo-eindheffing op fossiele leaseauto’s die per 1 januari 2027 ingaat.
Werkgeversorganisaties vrezen boeteregen door 'pseudo-eindheffing'
Twintig werkgeversorganisaties hebben de Tweede Kamer in een brandbrief opgeroepen om de zogenoemde 'pseudo-eindheffing' alleen te laten gelden voor de auto van...
Eerste Kamer stemt in met versobering youngtimerregeling
Ondanks verzet vanuit de autobranche, heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met een drastische versobering van de youngtimerregeling. Waar auto's nu nog vanaf vijftien...
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Zakelijke rijders vrezen einde aan keuzevrijheid leaseauto
Het demissionaire kabinet wil vanaf 1 januari 2027 een extra belasting invoeren op alle zakelijke leaseauto's die niet volledig elektrisch zijn. Deze 'pseudo-eindheffing'...
