Kabinet wil e-facturatie vanaf 2030 verplicht maken
Het kabinet wil per 1 juli 2030 elektronische facturatie verplicht maken voor zakelijke transacties tussen bedrijven. De maatregel geldt niet alleen voor grensoverschrijdende handel binnen de Europese Unie, maar ook voor binnenlandse transacties.
Een jaar later, op 1 juli 2031, moet ook digitale rapportage van deze transacties verplicht worden. Het wetsvoorstel wordt naar verwachting vóór de zomer van 2027 bij de Tweede Kamer ingediend, zo meldt de Rijksoverheid.
Volgens het kabinet levert de invoering van e-facturatie ondernemers op termijn administratieve voordelen op. Ook krijgt de Belastingdienst sneller inzicht in transacties, waardoor toezicht en dienstverlening efficiënter kunnen worden ingericht.
De plannen vloeien voort uit de Europese richtlijn Btw in het digitale tijdperk (VAT in the Digital Age, ViDA). Die richtlijn moet ervoor zorgen dat bedrijven in alle EU-lidstaten grensoverschrijdende zakelijke transacties op dezelfde manier rapporteren. Volgens het kabinet bevordert dit de handel binnen Europa, vermindert het administratieve lasten en maakt het btw-fraude effectiever te bestrijden.
Ook voor binnenlandse transacties
Lidstaten mogen zelf bepalen of zij de Europese regels ook toepassen op binnenlandse transacties. Nederland kiest daar wel voor. Daarmee volgt het kabinet het voorbeeld van landen als Frankrijk, Duitsland, België, Polen en Italië.
Voor Nederlandse bedrijven betekent het dat zij hun facturen elektronisch moeten kunnen verzenden en ontvangen. Ondernemingen die gebruikmaken van de kleineondernemersregeling (KOR) en een jaaromzet hebben van maximaal 20.000 euro blijven uitgezonderd van zowel e-facturatie- als rapportageplicht.
Veiligheid
Het kabinet benadrukt dat de beveiliging van bedrijfsgegevens een belangrijke voorwaarde is voor invoering van het systeem. Toegang tot gegevens moet worden beperkt via autorisaties en specifieke toegangsrechten. Alleen medewerkers die gegevens nodig hebben voor hun werkzaamheden krijgen toegang.
Daarnaast wordt vastgelegd wie gegevens raadpleegt, wanneer dat gebeurt en met welk doel. Ook wil het kabinet dat de Belastingdienst de ontvangen gegevens niet langer dan tien jaar bewaart.
Internetconsultatie
Voordat het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gaat, wordt nader onderzoek gedaan naar onder meer de inrichting van veilige data-uitwisseling en de gevolgen voor ondernemers.
Het conceptwetsvoorstel wordt naar verwachting dit najaar ter internetconsultatie aangeboden. Daarna wil het kabinet het voorstel vóór de zomer van 2027 indienen bij de Tweede Kamer.
Bron: Rijksoverheid
Gerelateerd
Rijksoverheid wil alleen nog e-facturen
Met ingang van 1 augustus accepteren de meeste organisaties binnen de Rijksoverheid enkel nog e-facturen. De overheid blijft zelf echter achter bij het versturen...
GBNED: 'Grote organisaties en overheid lopen achter met elektronisch factureren'
Na tien jaar is elektronisch factureren nog steeds niet op grote schaal van de grond gekomen bij de overheid en grote organisaties.
'Nederland loopt achter met UBL'
E-factureren op basis van UBL komt in Nederland nog maar moeizaam van de grond.
Veel accountants nog onbekend met gebruik UBL
De Rijksoverheid vraagt sinds begin 2017, onder voorwaarden, van leveranciers dat die hun facturen aanbieden via UBL. Veel accountants hebben, net als het bedrijfsleven...
GBNED en Platform E-factureren starten UBL Ready-label
Platform E-factureren en Onderzoeksbureau GBNED kondigen het kosteloze 'UBL Ready'-label aan.
