Opinie

Sex sells!

November is elk jaar weer de maand van de intocht van de alom bekende goedheiligman. Een briljant concept en ik wou dan ook dat ik het zelf verzonnen had. Een aandoenlijk Nederlands stukje folklore dat op magistrale wijze in leven wordt gehouden door de plaatselijke middenstand. Op alle gebieden ontwikkelen kinderen zich razendsnel - een zesjarige met een mobiele telefoon is tegenwoordig geen uitzondering meer - kortom, die maak je niets meer wijs ... Behalve als het gaat om de bebaarde man uit Spanje.

Joris Joppe

De middenstand maakt toptijden door - als de stoomboot nog in de golf van Biskaje ligt, vliegt het snoep de winkel al uit. Ouders laten alle principes varen en stoppen hun kinderen vol met chocolade en ander tuig. Met als ongeëvenaard hoogtepunt vijf december wanneer we weer een onverantwoord percentage van ons bruto nationaal product hebben uitgegeven aan speelgoed. Ik ben geen marketeer maar volgens mij is dit toch wel de meest effectieve vorm van reclame die een ondernemer zich kan wensen.

Ik heb het zelf niet meegemaakt maar volgens mij was het registeraccountants in een nog niet zo grijs verleden verboden om reclame te maken. Dat was zeker niet van deze tijd en gelukkig bestaat dat verbod ook niet meer. Jammer genoeg hebben we geen stoomboot en goedheiligman die de toestroom naar accountantskantoren een boost kunnen geven.

Accountantskantoren zullen het dus op eigen kracht moeten doen maar tsjonge jonge - zouden we niet iets kritischer op onszelf moeten zijn als het gaat om de wijze waarop we onszelf in de markt zetten?

Eén van de grote kantoren bestookt ons met tegeltjeswijsheden waarmee ze de gemiddelde luisteraar toch minimaal in verwarring achter laten. ‘Regels zijn regels, maar ...' is misschien lastig te verkopen als je core business bestaat uit het toetsen aan regels. Een ander kantoor vraagt met grote rode slogans langs de snelweg aan ‘You' of je ‘faster' wilt gaan. Een oproep die mij doet denken aan de campagnes van voor de Eerste Wereldoorlog waarmee de Amerikanen argeloze (of dronken) jongelui opriepen om te strijden voor vrede en vaderland. Misschien was dit de bedoeling maar ik vraag me dan gelijk af of ze ook dezelfde doelgroep voor ogen hebben.

Dan is er nog een kantoor dat haar klanten publiekelijk de toezegging doet dat zij alleen te maken krijgen met ervaren adviseurs. In de arbeidsmarktcampagne van hetzelfde kantoor wordt de zo verguisde jonge adviseur beloofd dat hij bij dat kantoor juist wel serieus genomen wordt. Grappig - naar welke klanten zouden die jonkies dan gestuurd worden? Als klap op de vuurpijl zag ik laatst beelden voorbij komen van een mkb-kantoor dat zich had uitgedost als een middelmatige Mariachi-band op een beurs in het Zuiden van het land. En het was niet eens carnaval!

Alles overziend bekruipt me toch het gevoel dat accountantskantoren worstelen met hun profilering. Nou ben ik zelf niet op zoek naar een nieuwe accountant maar ik vind dat de huidige campagnes niet bijdragen aan imagoverbetering van het beroep. Ik heb de oplossing ook niet en ken eigenlijk maar één wetmatigheid op dit gebied - Sex sells. Bij mij werkt het meestal heel goed maar het past vast niet bij onze branche en misschien wel helemaal niet bij onze eigen normen voor acceptabel gedrag. Misschien toch nog maar even verder zoeken. Zodra ik onze eigen stoomboot heb gevonden, laat ik het u weten...

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Joris Joppe is registeraccountant en verantwoordelijk voor business development bij Visionplanner. Hij was in 2013 oprichter van Analys.io, een online data-analyse service voor accountants en fiscalisten. Joppe was eerder partner bij Coney.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.