Opinie

Ethisch verantwoord woekeren

Ethische codes, codes of conduct, business principles, mission statements over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Elk beursgenoteerd bedrijf heeft tegenwoordig wel iets dergelijks.

Je kunt eindeloos debatteren over de waarde daarvan. Over window dressing of juist niet. Over de vraag of fatsoenlijk ondernemen gewoon welbegrepen eigenbelang is - in managementjargon: een business case. En over de vraag of accountants er goed aan doen om op dit brede terrein assurance te verlenen.

Soms is het verhelderend om gewoon een paar feiten naast elkaar zetten.

Feit één: een groot aantal verzekeringsmaatschappijen heeft in het recente verleden beleggingspolissen aangeboden waarbij voor de deelnemers onduidelijk was dat een ongebruikelijk fors deel van hun rendement inleg op ging aan 'kosten'.

Over de vraag hoe exorbitant de kostenstructuur bij deze 'woekerpolissen' was, kan worden getwist, maar na onderzoek en actie door de Stichting Verliespolis, heeft de onafhankelijke Financiële Ombudsman begin maart 2008 de verzekeraars opgeroepen om twee miljard euro te vergoeden aan de 'slachtoffers'.
De Ombudsman vindt dat verzekeraars maximaal 3,5 procent mogen inhouden van het beleggingsrendement bij dit soort polissen. Alles wat daarboven nog in rekening is gebracht zou moeten worden teruggestort.

Feit twee: de betrokken verzekeraars hebben indrukwekkende gedragscodes. Omdat het in deze kwestie gaat om zeer veel aanbieders, hieronder slechts een kleine bloemlezing. Niet om juist dit handjevol verzekeraars op de korrel te nemen, voor de andere geldt hetzelfde. En in andere economische sectoren zijn zonder twijfel soortgelijke observaties mogelijk.

Uit Code of Conduct van Aegon:
"Transparency: We provide open, accurate and timely information about our products, performance and financial results.
Trust: We build long-term relationships by honoring our commitments."

Uit de Business Principles van ING:
"Wij zijn open en helder." Eén muisklik verder: "Wij hechten veel belang aan open en heldere communicatie met al onze stakeholders, voorzover toegestaan gezien de vertrouwelijkheid van bepaalde zakelijke informatie."

Uit de Algemene Gedragsregels van Fortis ('Relatie met onze klanten'):
"Wij communiceren direct en eerlijk met onze klanten. Wij adviseren alleen producten en diensten waar onze klanten behoefte aan hebben en die passend zijn in het licht van hun financiële situatie. Dat betekent dat wij ons voor zover nodig een beeld vormen van die behoefte en financiële situatie én de klant de informatie geven die hij nodig heeft om een afgewogen beslissing te nemen.
Advertenties en ander verkoopmateriaal bevatten relevante en begrijpelijke informatie en scheppen geen verwachtingen die niet gerechtvaardigd zijn."

Uit de tekst over maatschappelijk verantwoord ondernemen op de site van Achmea:
"Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is voor Achmea geen modewoord. (...) Wij integreren MVO al heel lang in onze bedrijfsprocessen en externe activiteiten. Wij willen namelijk goed zorgen voor onze medewerkers, klanten, aandeelhouders en distributiepartners."

Iedereen mag uit deze feiten zijn eigen conclusies trekken. Wat mij betreft gaan die conclusies niet over goed of kwaad, of over maatschappelijk verantwoord of niet. Ze gaan ook niet over public relations of marktkansen voor accountants. Ze gaan zelfs niet over 'vertrouwen'.

Nee, het gaat hier over iets veel fundamentelers: geloofwaardigheid.

Wat vindt u van deze opinie?

Reacties 0 0 Spelregels debat

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.