Opinie

Berichtgeving kan ook te positief zijn

Journalisten zijn vaak kritisch. Soms zelfs wat zurig, kritisch om het kritisch zijn. Er is echter één stijlvorm waarbij ze hun pen spontaan in de stroop dopen: het kennismakingsportret.

Dat geldt bij nieuwe opkomende politici, maar nog veel sterker bij nieuwe ‘topmannen' in het bedrijfsleven. Die worden bij aantreden steevast omschreven als charismatisch, visionair, natuurlijk leider, creatief, bruggenbouwer, communicatief, imponerend, inspirerend, analytisch, teamplayer en verzint u nog maar een paar kwalificaties waarvan iedereen graag wil dat zijn moeder ze leest.

Meestal is de beschrijving gebaseerd op wat gesprekjes met lieden uit de directe omgeving van de geportretteerde.

Een wel erg extreem voorbeeld van dit genre stond vorige week in het Financieele Dagblad. Dat betrof een portretje van Robert Swaak, de kersverse nieuwe topman van PricewaterhouseCoopers Nederland.

Nu geloof ik onmiddellijk dat Swaak competent is en sympathiek, maar de loftuitingen die de journalisten (het waren er twee) voor dit stukje uit de kast hadden getrokken waren van zodanig kaliber dat het slachtoffer zelf er vermoedelijk een beetje verlegen van is geworden.

Onder de al wat wee stemmende kop ‘Accountant met een oog voor de mens' wordt Swaak er beschreven als spontaan, betrouwbaar, humoristisch, aardig, serieus, gangmaker, vriendelijk, proactief en dynamisch. Verder laat hij onder alle omstandigheden dezelfde indruk achter, weet hij hoe je met veranderingsprocessen moet omgaan, is hij een ‘ontzettende peopleman', ‘een echt mensenmens' maar ook een ‘klantman' en heeft hij ‘oog voor personeelsbeleid'. De enige kwalificatie die op het eerste gezicht niet in dit zoetgevooisde rijtje past is dat hij ook ‘hard' kan zijn. Maar dat dan alleen ‘als dat nodig is', dus uiteindelijk is ook dat positief.

Je vraagt je als lezer af of de nieuwe PwC-baas ten behoeve van het artikeltje misschien ook nog even over het water heeft gelopen en in het voorbijgaan wat zieken en kreupelen heeft genezen.

Het is voor een accountancysite natuurlijk hartverwarmend als een prominente accountant door een belangrijke krant de hemel in wordt geprezen. Maar het geeft tegelijk een wat ongemakkelijk gevoel.

De ervaring leert immers dat als zo'n eerder bewierookte superman een tijdje later ook maar iets onhandigs doet of zegt, journalisten net zo automatisch als eerst de stroopkwast werd gehanteerd pijlsnel naar het andere uiterste doorschieten. Dan vallen onmiddellijk zware woorden als ‘geen vertrouwen meer', ‘ongeschikt' en ‘gefaald'.

Dat betekent dan dus dat die eerste - inmiddels vergeten - beschrijving er volledig naast zat. Of die latere natuurlijk. Of misschien wel allebei. En dat is precies het probleem met dit soort stukjes.

Er wordt wel eens geklaagd over negatieve berichtgeving door de media. Maar te positief kan ook.

Nogmaals, het is heel goed mogelijk dat Robert Swaak inderdaad zeer competent en sympathiek is en dat hij het heel goed gaat doen. Maar met serieuze journalistiek heeft zo'n portretje helemaal niets te maken.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Tom Nierop was van november 2001 tot juni 2016 hoofdredacteur van Accountant en Accountant.nl.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.