Opinie

Vertrouwen in accountant moet van binnenuit komen

Als vertrouwenspersoon van het maatschappelijk verkeer is vertrouwen het belangrijkste asset van de accountant. We doen er alles aan om dit vertrouwen hoog te houden. Hiervoor hebben we talloze wetten, regels, richtlijnen, handreikingen, gedragsnormen, voorschriften etc. Hoe concreter we zijn en hoe meer we in het keurslijf worden geperst, hoe meer vertrouwen men in ons heeft. Net als vroeger, toen de accountant nog ergens binnenkwam en aanzien verwierf.

Marlies Meijer

Helaas is vroeger verleden tijd, en dat geldt evenzeer voor het blinde vertrouwen in de accountant. Toch zijn we nog niet verloren, want ook voor de accountant bestaat er een toekomst vol vertrouwen en respect. Daar moeten we echter wel wat voor doen. We bereiken dat niet door onszelf op allerlei wijzen te reguleren. Dat is het oude trucje, dat ooit werkte, maar de realiteit haalt ons in.

Laten we eerlijk zijn. Heeft u als accountant wel eens heimelijk op een klant neergekeken vanwege het feit dat zijn administratie een puinhoop was, hij inhoudelijk niet wist waar hij over sprak of de op te leveren stukken niet op tijd gereed had? Bent u diezelfde klant vervolgens tegemoet gekomen door u flexibel op te stellen en niet te moeilijk te doen over die discutabele voorziening?
Of houdt u te allen tijden uw rug kaarsrecht? Sterker nog: zodra u merkt dat de klant ook maar één streep afwijkt van de afspraken trekt u zonder pardon alle troepen terug?

Bent u in uw loopbaan wel eens deze accountant geweest?

Deze aanpak creëert geen vertrouwen bij een klant. Die klant ziet een onpersoonlijke man in pak op zich af komen, die voelbaar op hem en zijn bedrijf neerkijkt, geen tijd heeft om echt aandacht aan hem te besteden, die vervolgens om de tuin is te leiden met voorzieningen en die in het contact en vertrouwen niet verder komt dan het uitwisselen van beleefdheden. En zelfs dat vaak nog niet eens...

Hoe vreemd is het eigenlijk dat die klant zich hiertegen gaat verzetten met de enige troef die hij nog in handen heeft, namelijk de afspraken saboteren en werk niet opleveren, controllers expres op vakantie sturen en ga zo maar door?
Dat doet alleen een klant die absoluut geen enkel vertrouwen meer heeft in de accountant, maar onderhuids zijn ongenoegen uit omdat hij vanwege de wet aan hem vast zit.

En neem nou onze eigen mensen, de trots van onze organisatie, tenminste, zolang ze bovenstaand gedrag vertonen want dat waarborgt onze kwaliteit. Interne concurrentie houdt ons scherp. Deze aanpak heeft zeker zijn voordelen, maar als we graag het vertrouwen in onszelf willen herstellen dan moeten we erkennen dat we met ons eigen gedrag ook wantrouwen kweken.

Want hoeveel vertrouwen creëer je in een organisatie als collega's elkaar steeds moeten beconcurreren? Als er intern weinig vertrouwen is in elkaar, hoe denken we het dan voor elkaar te krijgen om dat vertrouwen naar buiten toe wél uit te stralen?

Dit vertrouwensprobleem proberen we nu tevergeefs te bestrijden met nieuwe regels en constructies.

Om echt het vertrouwen van de maatschappij terug te krijgen moeten we eerst onszelf serieus nemen. Onze mensen serieus nemen. Onze klant serieus nemen. En serieus nemen gaat verder dan de vraag ‘hoe was je weekend'. Het is je oprecht interesseren voor wat de ander beweegt, voor wie die ander is. Eens stilstaan bij de effecten van onze handelswijze en het erkennen van de mens achter de accountant en achter de klant.

Als we dat doen kunnen wij onszelf heel veel discussie-over-regels-tijd besparen. We creëren dan vertrouwen van binnenuit in plaats van buitenaf en trekken zo het welverdiende vertrouwen naar ons toe. Zodat we echt en oprecht trots kunnen zijn op ons beroep.

Drs. Marlies Meijer RA is als extern accountant werkzaam geweest bij KPMG en als intern accountant bij KLM. Twee jaar geleden heeft zij ACSR solution opgericht met als doel meer authenticiteit in het bedrijfsleven te brengen. Voor dit concept heeft zij zich laten inspireren door organisaties die zij als accountant bezocht en die volgens haar meer kracht konden uitstralen om daarmee hun doelen te bereiken. Vandaag de dag ondersteunt zij deze organisaties in hun proces van innovatie en groei om dit waar te maken.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.