Opinie

De X van 2009

De traditionele selectie van opmerkelijke zaken uit het voorbije jaar, zij het ietwat verlaat door het combineren van januari- en februarinummer. Zoals altijd volstrekt objectief, maar het oordeel over de deugdelijke grondslag is aan de lezer. En natuurlijk met excuses bij voorbaat aan elke zich benadeeld of gepasseerd voelende persoon of organisatie.

Broekriem van het jaar droegen de Nederlandse bankiers. In een gedragscode maximeren ze hun jaarbonus tot hoogstens één jaarsalaris. Slechts één! Dit ascetische vertoon van bescheidenheid en zelfopoffering deed menigeen een traantje wegpinken. 

Toptoon-acrobaat van het jaar is (ex-)Shell-topman Jeroen van der Veer, bekend van olie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vooraf gestelde doel (pardon: target): niet gehaald. Bonus: toch uitgekeerd. Buit: 1,4 miljoen euro. 

Accountant van het jaar: de Onbekende Accountancystudent. Prestatie: dat is afwachten, maar sinds Barack Obama's Nobelprijs voor de Vrede is dat geen bezwaar, zolang de verwachtingen maar hoog zijn. 

Ex-accountant van het jaar is Jos Nijhuis. Doet het sinds zijn overstap van PwC naar Schiphol zowel inhoudelijk als mediawise voortreffelijk. Goede balans van ernst, humor, inhoud, eigenwijze mening en pr. Goed voor het RA-imago, jammer dat het niet eerder kon. 

Transparantiekampioen van het jaar is Ernst & Young Nederland. Dat kantoor is nu zo extreem transparant dat het voortaan geen jaarverslag meer publiceert. 

Actueelste oude brief van 2009 was die uit 1995 van De Nederlandsche Bank (zie meinummer 2009, pagina 12) over alle later bewaarheide risico's van financiële derivaten, plus de noodzakelijke beheersingsmaatregelen. Wat ermee is gedaan: geen idee. 

Verrassendste cover van 2009 had het decembernummer van DNB Magazine (aardig blad overigens) met Susan Smit, schrijver en zelfbenoemd heks. Wel een sterke vooruitgang sinds Paul Rosenmöller (Paling van 2008) het blad sierde, ook visueel, dus we zeuren niet. 

Modemalligheid van het jaar is de nerdbril. Nu iedereen zo'n ouderwets Buddy Holly-geval op zijn neus heeft, verkeert de stereotype ‘saaie' accountant in een imagocrisis. 

Gat in de markt 2009 (en 2010): een krant, tijdschrift of tv-programma zonder minister Ronald Plasterk. 

Door het ijs in 2009, maar vast ook 2010, ging de Nederlandse radio- en televisiejournalistiek. Omdat ze vastvriezende ruitenwissers, ijsdikte, sneeuw, gladheid en strooiwagens wekenlang tot dominante nieuwsfeiten wist te bombarderen. 

Risico van het jaar hangt daarmee samen: het weer, altijd link. Te warm (Vierdaagse gevaarlijk!), te nat (waterpeil grote rivieren) of te koud (alles staat stil). De herfst lijkt relatief veilig, maar pas op voor vallende takken en dakpannen! 

Wees dus waakzaam, voor een succesvol én gezond 2010.  

Tom Nierop

Wat vindt u van deze opinie?

Reacties 0 0 Spelregels debat

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.