Opinie

Kan accountantscontrole democratiseren?

Accountants en gebruikers van jaarrekeningen: het is al jaren geen gelukkig huwelijk. Al sinds mijn afstuderen in 1997 beloven de opeenvolgende voorzitters van het NIVRA de communicatiekloof met het maatschappelijk verkeer te verkleinen. ‘De ramen moeten open', zo herinner ik me het jargon rond de millenniumwisseling.

De laatste jaren wordt vooral ingezet op het aangaan van een dialoog. Goedbedoelde pogingen ten spijt wil het toch maar niet lukken met het vergroten van het onderlinge begrip. En is er veel argwaan in de maatschappij ten aanzien van accountants.

Zou het vak het niet over een heel andere boeg moeten gooien om die communicatiekloof te verkleinen? Onlangs liep ik tegen een aardige analogie aan die beleidsmakers misschien op ideeën brengt.

Het gaat in dit geval om de situatie waarin verzekeraars verkeren. Ook zijmoeten het vertrouwen van hun klanten herwinnen dat na de financiële crisis een flinke deuk heeft gekregen. En ook daar is het niet eenvoudig, want de argwaan van consumenten is vaak groot. Verzekeraars zijn immers - zo is de perceptie - van de kleine lettertjes en geven niet thuis als er echt eens wat aan de hand is. Het geweeklaag over onwillige verzekeraars is dan ook niet van de lucht, zo gaf de stichting Ombudsman onlangs aan.

Herkent u de analogie met de accountancy?

Wat nu zo aardig is, is dat verzekeraar FBTO experimenteert met een interessant nieuw fenomeen, door consumenten te laten meebeslissen over claims. Het idee is heel eenvoudig. Op http://www.onderling.nl/ plaatst de verzekeraar een discutabele claim van een consument. Als een meerderheid van de stemmers - die zich dan wel moeten registreren - toch voor uitkering is, wordt het bedrag alsnog overgemaakt en kunnen zij ook meebeslissen of de polisvoorwaarden moeten worden aangepast.

Een voorbeeld van een casus die ten tijde van dit schrijven in behandeling was, gaat over de vraag of een klant een beroep kan doen op een annuleringsverzekering in geval van een plotseling ernstig zieke hond. ‘Een klant heeft een reis- en annuleringsverzekering bij FBTO. Dit jaar besluit ze samen met haar zus vijf dagen naar Duitsland te gaan. Het hotel is geboekt en ze zijn klaar voor vertrek. Maar dan wordt de hond van de zus ernstig ziek. De hond wordt opgenomen met alvleesklierkanker en heeft nog een paar weken te leven.'

FBTO stelt zich op het standpunt dat men terecht de claim heeft afgewezen omdat het annuleren van de reis door ziekte of (dreigend) overlijden van een huisdier volgens de voorwaarden niet is verzekerd. Maar men wil weten wat het grote publiek daarvan denkt. Belangrijker dan dat: men belooft ook echt wat te doen met de mening van het publiek. Best een innovatief idee.

Zou een accountantskantoor ook op zo'n manier het maatschappelijk verkeer kunnen betrekken? Door cases met het publiek uit te werken? Natuurlijk zijn er allerlei tegenwerpingen denkbaar waarom dit niet kan werken. U kunt ze in de comments hieronder natuurlijk plaatsen.

Toch zou het goed zijn als beleidsmakers er eens over zouden nadenken. Dus positieve ideeën op dit gebied zijn hieronder ook van harte welkom. Want de beloning is groot: wie in staat is om het maatschappelijk verkeer op een dergelijke wijze te betrekken heeft goud in handen. Want dan laat je pas echt zien dat je wat wilt doen aan de kloof tussen accountant en gebruiker van de accountantsverklaring.

Wat vindt u van deze opinie?

Reacties Spelregels debat

Nart Wielaard is strategisch scherpdenker op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.