Opinie

Goedkoop China

Ik schreef al vaker over de vaak wat naïeve manier waarop vertegenwoordigers van het management- en financiële wereldje praten over de verschuiving in de wereldeconomie, en dan met name over de opkomst van China. U kent de verhalen wel, alles is daar goedkoper, beter en sneller. "Een snelweg kost er een halfjaar!" En voor Europa dreigt een toekomst als industrieel 'museum'.

Een beetje kennis van historie en internationale verhoudingen, gecombineerd met nuchtere realiteitszin, zou geen overbodige luxe zijn. Dat voorkomt dat, vlak nadat het ene moment hoog is opgegeven over de opkomst der Chinezen, men het volgende moment verbijsterd is als het Amerikaanse aandeel in het wereldwijde aantal beursintroducties (ipo's) wat daalt. 

Of het nu gaat om kostenbesparingen, voorspellingen over een wegvallend Europa, het vermeende 'wegvallen van afstand' of het krimpende Amerikaanse aandeel in de wereldwijde ipo-activiteit, velen bekijken de werkelijkheid door een sterk beslagen bril. Zo hoor je wel eens verbaasd opmerken dat het Nederlandse mkb zijn markt vooral in Europa heeft, dat groeimarkten zoals China worden veronachtzaamd en dat daar ‘kansen blijven liggen'. Tja, was de Europese Unie, een van de grootste markten ter wereld, daar niet voor opgericht? 

Daarom veerde ik verheugd op toen media onlangs signaleerden dat een toenemend aantal, met name kleine, productiebedrijven zijn Chinese productie weer terugverhuisde naar Nederland. Een producent van elektrische fietsen en scooters, een fabrikant van plastic flessen, maar ook Philips en Adidas haalden onderdelen van hun productie terug uit China. Zelfs televisierubriek Een Vandaag wijdde er een item aan. Begin maart van dit jaar signaleerde het Britse weekblad The Economist in het artikel The end of cheap China dat China nu al niet meer het goedkope productieparadijs is van een paar jaar geleden. Ook Chinese arbeiders worden duurder. 

Velen lijkt dat te verbazen. Toch is het een volstrekt voorspelbare ontwikkeling. Roepen we niet in koor dat Chinezen goed opgeleid, slim en doortastend zijn? Is het dan zo gek dat ze ook slim genoeg zijn om hun lonen te laten stijgen. Zo gaat dat in de internationale arbeidsverdeling. Weet u nog, de goedkope auto's uit Japan en de Aziatische tijgers die alle industrie uit Europa wegzogen? 

Natuurlijk moet je niet naïef zijn. Met een pure langetermijnvisie kun je jezelf grondig uit de markt prijzen; 'In the long run we are all dead', luidt niet voor niets het spreekwoord. En natuurlijk zullen veel bedrijven een antwoord moeten vinden op de productie in lagelonenlanden. 

Dit is dan ook geen pleidooi voor kortzichtigheid, noch voor een tot passiviteit leidende eenzijdige langetermijnvisie. Maar wel een pleidooi tegen hijgerigheid en opportunistische argumenten en acties. De Chinese markt is gigantisch en de wereldeconomie zal er door de ontwikkeling aldaar blijvend anders uit zien. Maar een bepaald onderdeel van je productie naar China of India verplaatsen, puur vanwege een op het geheel kleine kostenbesparing, zou over een paar jaar - als de arbeidskosten naar elkaar toe zijn gegroeid en de afstand en transportkosten dus weer relatief zwaarder gaan wegen - per saldo wel eens geld kunnen blijken te hebben gekost.

Deze bijdrage is ook als column geplaatst in het juninummer van Accountant.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Tom Nierop was van november 2001 tot juni 2016 hoofdredacteur van Accountant en Accountant.nl.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.